Background Image
Previous Page  46 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 46 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Faruk TURİNAY

45

3. Türk Hukukunda

Common Law ülkelerine benzer şekilde terör konusunu özel bir

kanunla düzenleme yoluna giden Türk kanun koyucu, 3713 sayılı Te-

rörle Mücadele Kanunu’nun 1. maddesinde terörü tanımlamıştır. Bu

tanıma göre terör, “cebir ve şiddet kullanarak; baskı, korkutma, yıldır-

ma, sindirme veya tehdit yöntemlerinden biriyle, Anayasada belirti-

len Cumhuriyetin niteliklerini, siyasî, hukukî, sosyal, laik, ekonomik

düzeni değiştirmek, Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlü-

ğünü bozmak, Türk Devletinin ve Cumhuriyetin varlığını tehlikeye

düşürmek, Devlet otoritesini zaafa uğratmak veya yıkmak veya ele ge-

çirmek, temel hak ve hürriyetleri yok etmek, Devletin iç ve dış güven-

liğini, kamu düzenini veya genel sağlığı bozmak amacıyla bir örgüte

mensup kişi veya kişiler tarafından girişilecek her türlü suç teşkil eden

eylemlerdir.”

Yapılan tanım çerçevesinde bir suçun terör suçu olarak kabul edil-

mesi için üç zorunlu unsur kategorisi bulunmaktadır: yöntem (suçun

işleniş biçimi), amaç (suçun ideolojik saiki

22

) ve örgüt (suç failinin kri-

minal bağlantısı).Yargıtay Ceza Genel Kurulu’nun 2007 tarihli bir kara-

rına göre, Terörle Mücadele Kanunu’nun 1. maddesindeki terör tanımı

yeterince ayrıntılıdır

23

. Ancak, Yargıtay’ın bu görüşüne katılmamak-

tayız.

Fransız hukukunun aksine Türk Hukuku’nda terör fiillerinin

ancak ve ancak bir örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenebileceği açıktır.

Bireysel terör eylemlerinin gerçekleşmesinin mümkün olduğu göz

önünde bulundurulursa, Türk Hukuku’ndaki terör tanımının örgütün

varlığını şart koşması ve bireysel terör eylemlerini dışlaması itibariyle

eksik olduğu söylenebilecektir.

Türk Ceza Hukuku’nda terör tanımıyla ilgili bir başka eksiklik,

tanımın sadece Türkiye Cumhuriyeti’ni hedef alan fiilleri düzenleyip

özellikle Türk devletinin güvenliğini ilgilendiren diğer devletlere veya

uluslararası örgütlere karşı girişilen terörizm eylemlerini tanım dışın-

da bırakmasıdır

24

. Yabancı ülkelerde, devletler veya uluslararası örgüt-

22

Vahit Baltacı,

Yeni TCK ve

CMK’da Terör Suçları ve Yargılaması, Seçkin Yayıncı-

lık, Ankara, 2007, s.320.

23

Yargıtay Ceza Genel Kurulu, 30.01.2007, E. 2006/8-245, K. 2007/13.

24

İzzet Özgenç, Terörle Mücadele Kanunu, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2006, s.23.