

TBB Dergisi 2016 (116)
Faruk TURİNAY
45
3. Türk Hukukunda
Common Law ülkelerine benzer şekilde terör konusunu özel bir
kanunla düzenleme yoluna giden Türk kanun koyucu, 3713 sayılı Te-
rörle Mücadele Kanunu’nun 1. maddesinde terörü tanımlamıştır. Bu
tanıma göre terör, “cebir ve şiddet kullanarak; baskı, korkutma, yıldır-
ma, sindirme veya tehdit yöntemlerinden biriyle, Anayasada belirti-
len Cumhuriyetin niteliklerini, siyasî, hukukî, sosyal, laik, ekonomik
düzeni değiştirmek, Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlü-
ğünü bozmak, Türk Devletinin ve Cumhuriyetin varlığını tehlikeye
düşürmek, Devlet otoritesini zaafa uğratmak veya yıkmak veya ele ge-
çirmek, temel hak ve hürriyetleri yok etmek, Devletin iç ve dış güven-
liğini, kamu düzenini veya genel sağlığı bozmak amacıyla bir örgüte
mensup kişi veya kişiler tarafından girişilecek her türlü suç teşkil eden
eylemlerdir.”
Yapılan tanım çerçevesinde bir suçun terör suçu olarak kabul edil-
mesi için üç zorunlu unsur kategorisi bulunmaktadır: yöntem (suçun
işleniş biçimi), amaç (suçun ideolojik saiki
22
) ve örgüt (suç failinin kri-
minal bağlantısı).Yargıtay Ceza Genel Kurulu’nun 2007 tarihli bir kara-
rına göre, Terörle Mücadele Kanunu’nun 1. maddesindeki terör tanımı
yeterince ayrıntılıdır
23
. Ancak, Yargıtay’ın bu görüşüne katılmamak-
tayız.
Fransız hukukunun aksine Türk Hukuku’nda terör fiillerinin
ancak ve ancak bir örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenebileceği açıktır.
Bireysel terör eylemlerinin gerçekleşmesinin mümkün olduğu göz
önünde bulundurulursa, Türk Hukuku’ndaki terör tanımının örgütün
varlığını şart koşması ve bireysel terör eylemlerini dışlaması itibariyle
eksik olduğu söylenebilecektir.
Türk Ceza Hukuku’nda terör tanımıyla ilgili bir başka eksiklik,
tanımın sadece Türkiye Cumhuriyeti’ni hedef alan fiilleri düzenleyip
özellikle Türk devletinin güvenliğini ilgilendiren diğer devletlere veya
uluslararası örgütlere karşı girişilen terörizm eylemlerini tanım dışın-
da bırakmasıdır
24
. Yabancı ülkelerde, devletler veya uluslararası örgüt-
22
Vahit Baltacı,
Yeni TCK ve
CMK’da Terör Suçları ve Yargılaması, Seçkin Yayıncı-
lık, Ankara, 2007, s.320.
23
Yargıtay Ceza Genel Kurulu, 30.01.2007, E. 2006/8-245, K. 2007/13.
24
İzzet Özgenç, Terörle Mücadele Kanunu, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2006, s.23.