

TBB Dergisi 2015 (117)
Kutlay TELLİ
125
tik toplumun gerekleri” ilkesine yoğun şekilde başvurulduğu not edil-
melidir.
30
Bu ilke uyarınca sınırlandırmaya neden olan eylemin, kamu
düzeni bakımından açık ve mevcut tehlike
(clear and present danger)
31
veya yakın ve mevcut tehdit
(imminent and present threat)
oluşturup
oluşturmadığı incelenecektir.
32
Fransa şiddet olayları sonrası, siyaset
mekanizmasının işleyişinin de bu ilke çerçevesinde değerlendirmeye
alınmasının aslında tam zamanıdır. Bu kapsamda ilk olarak, politika
yapımcıları arasında yoğun bir zirveler ve diploması trafiği başladı-
ğı belirtilmelidir. Amerika ve Büyük Britanya toplantısında,
33
yoğun
şekilde ulusal güvenliğin ağır tehdit altında bulunduğu mesajları ve-
rilmiştir. 19 Ocak’ta Avrupa Birliği Dış İşleri Bakanları zirvesinde, 12
Şubat’ta düzenlenecek büyük güvenlik zirvesinin ön hazırlığı yapılmış
ve yeni önlemler masaya yatırılmıştır.
34
Radikal dinciler ile uzun va-
deli bir mücadele için terörle mücadele yasalarının katılaştırılacağı en
üst düzeyde sıklıkla ifade edilmiştir.
35
Fransa şiddet olaylarını takiben,
Avrupa devletleri, demokratik yönetimlerini kurtarma amacıyla ve
kamu güvenliğinin tehdit altında olduğu ön kabulüyle gittikçe sertle-
şen terörle mücadele mevzuatları üzerinde çalışmaya başlamışlardır.
36
detaylı bir çalışma için bkz. Kutlay Telli, ‘Avrupa’da İnsan Haklarının Korun-
ması’, (2012) Türkiye Adalet Akademisi Dergisi 99, Sayı: 9, Yıl: 3.
30
Eren’e göre bu ilkenin bir gereği olarak, ‘özgürlükler sınırlanırken, uluslararası
insan hakları hukukuyla belirlenmiş standartlar, sınırlama açısından maksimum
ölçü kabul edilmeli, güvenceler açısından da, minimum ölçü olarak esas alın-
malıdır’: Abdurrahman Eren, Özgürlüklerin Sınırlandırılmasında Demokratik
Toplum Düzeninin Gerekleri (Beta Yayınları, İstanbul 2004), s. 140.
31
“Açık ve mevcut tehlike” yaklaşımının gelişimi hakkında bkz. Yaşar Salihpaşaoğ-
lu, ‘Açık ve Mevcut Tehlike Kriteri ve Türk Hukuk Sistemine Yansımaları’, (2008)
Liberal Düşünce Dergisi 231, Yıl: 13, Sayı: 51-52.
32
Örneğin bkz. Ouranio Toxo and Others v. Greece, Judgment of European Court of
Human Rights on 20 October 2005 (App. 74989/01), Hudoc, para. 41.
33
BBC Resmi İnternet Sahifesi, ‘David Cameron and Barack Obama in anti-terror
push’,
http://www.bbc.com/news/uk-politics-30856793, 16 Ocak 2015 tarihinde
ziyaret edilmiştir.
34
Euronews Resmi İnternet Sahifesi, ‘EU pledges better cooperation with Muslim
countries in the fight against terror’,
http://www.euronews.com/2015/01/19/eu-pledges-better-cooperation-with-muslim-countries-in-the-fight-against-
terror/, 20 Ocak 2015 tarihinde ziyaret edilmiştir.
35
Örneğin bkz. Euronews Resmi İnternet Sahifesi, ‘Lutte contre la menace jihadis-
te: les annonces de Manuel Valls’,
http://fr.euronews.com/2015/01/21/lutte-contre-la-menace-jihadiste-les-annonces-de-manuel-valls/, 24 Ocak 2015 tarihin-
de ziyaret edilmiştir.
36
Örneğin bkz. Euronews Resmi İnternet Sahifesi, ‘EU pushes for quick decision on
new anti-terror law’,
http://www.euronews.com/2015/01/21/eu-pushes-for-quick-decision-on-new-anti-terror-law/, 24 Ocak 2015 tarihinde ziyaret edilmiştir.