

TBB Dergisi 2015 (117)
Mehmet ALKAN
175
önce oda hapsi ve izinsizlik cezası verilebilirken yeni düzenlemede sa-
dece kınama ve izinsizlik cezası verilmesi benimsenmiştir.
15
Yeni düzenlemede disiplinsizlik oluşturan tüm eylemler, 657 sa-
yılı Kanunda olduğu gibi tek tek sayılmış ve tanımlanmıştır.
16
Ancak
Kanunun 8’inci maddesindeki
“Bu Kanunda belirlenmiş olan disiplinsiz-
liklere nitelik ve ağırlıkları itibarıyla benzer eylemlerde bulunanlara, eylemleri
adli veya askeri suç teşkil etse dahi aynı neviden disiplin cezaları verilebi-
lir”
hükmüne istinaden işlenen fiil, tanımlanan disiplinsizliklerden
birisine birebir uymasa da benzer olması durumunda disiplin işlemi
yapılabilecektir. Örneğin; “üste hakaret” suçunu işleyen bir personel
hakkında suç dosyası hazırlanarak üst komutanlık vasıtasıyla askeri
mahkemeye sevki yanında 6413 sayılı Kanunun 17/a maddesine isti-
naden “üste saygısızlık” nedeniyle hizmete kısmi süreli devam cezası
da verilebilecektir.
17
Bu düzenlemenin
“Kanunsuz suç ve ceza olmaz”
ilkesine aykırı olup
olmadığı hususunda doktrinde farklı görüşler mevcuttur. Düzenleme-
ye taraftar olanlar kanunsuz suç ve ceza olmaz ilkesinin ceza huku-
kuna ait olduğu dolayısıyla bu ilkenin disiplin hukukunda geçersiz
olduğunu, bütün disiplin aykırılıklarının ayrıntıları ile kanunlarda
gösterilmesi ve bunların karşısında her zaman ve her kurum içini ge-
çerli cezaların konulmasının mümkün olmadığı, disiplin cezalarının
genel çizgileri ile kanunlarda belirtilerek disiplin suçları ile cezaları
arasındaki nedensellik bağının idarece kurulmasının hem idarenin
hem de memurun lehine olacağını düşünmektedir.
18
Diğer bir görüşe
göre disiplin cezasıyla korunan hukuki değer ve menfaat, ceza huku-
Uzman Erbaş: Silâhaltındayken veya vatani hizmetini tamamlamasını müteakip
üç yıl içinde yapılan seçme sınavlarını başararak 1-5 yıllık sözleşmelerle 3269 sayılı
Kanuna tabi olarak görev yapan asker kişidir. TSK’nın tamamında mevcuttur.
15
Askeri öğrencilerin disiplinsizlik teşkil edebilecek fiilleri ve bu fiillere verilebi-
lecek disiplin cezalarının türleri ve miktarı, disiplin amirlerinin kimler olacağı,
disiplin puanları, disiplinsizliklerde düşülecek disiplin ceza puanları ile disiplin
cezalarına bağlı idari işlemlerin yönetmelikle tespit edileceği hüküm altına alın-
mış olup, Yönetmelik henüz yayımlanmamıştır.
16
Düzenlemenin madde gerekçesinde; “İdareye güven ve kanunilik ilkeleri dikkate
alınarak mevcut sistemde tanımlı olmayan disiplinsizlik teşkil eden eylemler, Si-
lahlı Kuvvetlerin ihtiyaçları dikkate alınarak 657 sayılı Kanunda olduğu gibi tek
tek tanımlanmıştır” denilmiştir.
17
Benzer örnek için bkz. Murat Yaman, TSK Disiplin Kanunu, Adalet, 2013, s.53-54.
18
Aksoylu, s.113; Cemil Cem, “Disiplin ve Disiplin Hukuku”,
Ankara Barosu Dergisi,
1969/5, s.822.