Background Image
Previous Page  309 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 309 / 453 Next Page
Page Background

Genel Yatırım Tavsiyesi Sunabilecek Kişilere ve Sermaye Piyasası Kurulu’nun ...

308

GİRİŞ

6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu, bazı faaliyet türlerini hu-

kukumuzda ilk kez sermaye piyasası faaliyeti olarak nitelendirmiştir.

Bunlardan birisi de, genel yatırım tavsiyesi sunma faaliyetidir.

Belirli bir kişinin risk ya da getiri kıstaslarını dikkate almaksızın,

anonim bir yatırımcıyı temel alarak oluşturulmuş olan yorum ve tavsi-

yeler, genel yatırım tavsiyesi olarak adlandırılmaktadır. Genel yatırım

tavsiyesi kavramının ayırt edici özelliklerinden biri, tavsiye konusu-

nun somutlaştırılmış ve tavsiyeye konu sermaye piyasası aracının ya

da ihraççının adının açıkça ifade edilmiş olmasıdır.

Piyasa eğilimleri hakkındaki yönlendirici şekilde sunulmuş ifa-

deler, finansal bilgi ya da yatırım araştırması olarak adlandırılmış

da olsa, içinde yorum ve tavsiye içeren her tür yönlendirici beyan, bu

kapsamdadır. Anılan faaliyet, özellikle, basından, medya ve elektronik

ortamdan, örneğin gazetelerden, tv’den, internetten sunulan yorum ve

tavsiyeleri kapsamaktadır.

Genel yatırım tavsiyesi sunma faaliyeti, Kanun’da, sermaye piya-

sası faaliyetinin alt türlerinden “yan hizmetler” kapsamında sayılmış-

tır. Kanun’da “yan hizmetlerin yatırım kuruluşları ve portföy yönetim

şirketleri tarafından ayrıca bir yetki belgesine tâbi olmaksızın” yü-

rütüleceğinden söz edilmektedir. III-37.1 sayılı Yatırım Hizmetleri ve

Faaliyetleri ile Yan Hizmetlere İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ’de de

benzer ifadelere yer verilmiştir.

Kanun’da ve Tebliğ’de kullanılan bu tarz ifadeler, hukukumuz için

yeni bir kavram olan genel yatırım tavsiyesi sunma faaliyetini yürüte-

bilecek kişilere ilişkin olarak tereddüt doğurabilecek niteliktedir. Üs-

telik yan hizmet kavramı da anılan düzenlemelerde açıklanmamıştır.

Bu kavrama tanınan sermaye piyasası faaliyeti niteliği, 2499 sayılı eski

Sermaye Piyasası Kanunu’ndan beri yerleşik olan dar kapsamlı anlayış

çerçevesinde değerlendirildiğinde ise, yanlış sonuçlar doğabilecektir.

Acaba yan hizmetler ve bu kapsamda genel yatırım tavsiyesi sunma

faaliyetini yürütme hakkı, sadece Kanun’da ve Tebliğ’de sözü edilen

tipte kurumlara mı (yatırım kuruluşları ve portföy yönetim şirketleri-

ne mi) tanınmıştır?

Çalışmamızda mehaz AB hukuku ile karşılaştırma yaparak açık-