Background Image
Previous Page  310 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 310 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Burçak YILDIZ

309

layacağımız gibi; sermaye piyasası faaliyeti niteliği taşımasına rağ-

men genel yatırım tavsiyesi sunma faaliyetini herkes yürütebilmekte

ve medya ve elektronik ortamda sunabilmektedir. Üstelik bunun için

herhangi bir kurumsal yeterlik şartı da aranmamaktadır.

Tebliğ’de genel yatırım tavsiyesi hazırlanırken ve sunulurken uyul-

ması gereken bazı esaslar öngörülmüştür. Ancak -her ne kadar açıkça

ifade edilmemişse de- bu esaslar sadece sermaye piyasası kurumla-

rına uygulanabilmektedir. Zira -tıpkı mehaz Yönerge gibi- Tebliğ’in

kapsamı, sadece sermaye piyasası kurumlarının yürüttüğü sermaye

piyasası faaliyetleri ile sınırlıdır. Bu itibarla, sermaye piyasası kurumu

dışında kalan kişilerin genel yatırım tavsiyelerine Tebliğ’deki esaslar

uygulanamaz.

Basında, medya ve elektronik ortamda sunulan her tür genel ya-

tırım tavsiyesinin, kim tarafından sunulduğuna bakılmaksızın, Teb-

liğ’deki esaslara tâbi olması gerektiği yönündeki Tebliğ m. 73.3 hükmü

ise bu yapıya ters düşmektedir. Hüküm, -sermaye piyasası kurumu ni-

teliği taşıyıp taşımadığına bakmaksızın- tavsiye sunanların ve yayın

organlarının belirtilen esaslara uyma yükümlülüğünden söz etmekte-

dir. Dahası hükümde yer alan belirsiz ifadeler, basında, medya ve elekt-

ronik ortam dışında sunulan genel yatırım tavsiyelerinin dahi Tebliğ’e

ve söz konusu esaslara tâbi olduğu izlenimini uyandırmaktadır.

Yan hizmet kavramının yapısı ve Kurul’a bu Tebliğ’e ilişkin tanı-

nan düzenleme yetkisinin sadece sermaye piyasası kurumlarının yü-

rüttükleri faaliyetler ile sınırlı olması karşısında, Tebliğ m. 73.3 hük-

münde yer alan düzenlemenin yetki sınırını aştığını görülmektedir.

Basında, medya ve elektronik ortamda yer alan genel yatırım tavsi-

yelerinin belirli esaslara bağlanması, gerek piyasanın kötüye kulla-

nılmasının önlenmesi gerek AB’ye uyum taahhüdümüz kapsamında

zorunlu olmakla beraber, III-37.1 sayılı Tebliğ’in kapsamı dışında kal-

maktadır.

Çalışmamızda sağlıklı bir karşılaştırma yapılabilmesi için öncelik-

le, 6362 sayılı SPK ve III-37.1 sayılı Yatırım Hizmetleri ve Faaliyetleri

ile Yan Hizmetlere İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ öncesinde, genel

yatırım tavsiyesine karşılık gelebilecek tavsiyelerin hangi hükümlere

tâbi olduğu incelenecektir. Ardından yan hizmet kavramının ve dola-

yısıyla da genel yatırım tavsiyesi sunma faaliyetinin sermaye piyasası