Background Image
Previous Page  314 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 314 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Burçak YILDIZ

313

II. GENEL YATIRIM TAVSİYESİ SUNMA FAALİYETİNİ

YÜRÜTME YETKİSİ HAKKINDA

A- Yeni Sermaye Piyasası Kanunu’nda Sermaye Piyasası

Faaliyeti Kavramına İlişkin Olarak Kurum Bazlı Yaklaşımın

Terk Edilmiş Olduğu Hususunda

6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun kabul ediliş gerekçe-

leri arasında; sermaye piyasası faaliyetine ilişkin olarak 2499 sayılı

eSPK’da yer alan “

kurum bazlı düzenleme yerine faaliyet bazlı düzenleme

esası(nın) benimsenmesi

” de yer almaktadır

11

. Buna göre; eSPK’daki ser-

maye piyasası kurumunu temel alan ve sermaye piyasası faaliyetini de

sadece sermaye piyasası kurumlarınca yürütülebilen faaliyetler olarak

değerlendiren anlayış, yeni Kanun’a alınmamıştır.

Sermaye piyasası faaliyetlerinin hangileri olduğu 2499 sayılı

eSPK’da da -6362 sayılı SPK’da olduğu gibi- sayılmaktaydı.

12

Ancak

isimleri açıkça sayılanlar dışında kalan sermaye piyasası faaliyetleri

“diğer sermaye piyasası kurumlarının faaliyetleri” şeklinde nitelendi-

rilmekteydi

13

. Dolayısıyla açıkça adı sayılmayan bir faaliyet, ancak bir

sermaye piyasası kurumunun faaliyeti ise, sermaye piyasası faaliyeti

olarak değerlendirilmekteydi. Bu itibarla sermaye piyasası faaliyeti sa-

yılabilmek için temel ölçüt olarak sermaye piyasası kurumu ile ilintili

olma şartı alınmaktaydı. Bir başka ifadeyle, bir faaliyet, bir sermaye

piyasası kurumunun faaliyeti değilse, sermaye piyasası faaliyeti nite-

liği kazanamamaktaydı.

6362 sayılı Kanun ise, bu açıdan yeni bir anlayış benimsemiş; ser-

maye piyasası faaliyetlerini nitelerken, bir sermaye piyasası kurumu

ile ilgili olma kıstasını tek kıstas olmaktan çıkarmıştır. Kanun’un bu

yaklaşımında Avrupa Birliği hukukunun ve özellikle de 2004/39 sayılı

Finansal Araç Piyasaları Yönergesi’nin temel alındığı görülmektedir

14

.

11

Bu yöndeki bir değişikliğin nedeni; “gerek AB düzenlemelerinde gerekse finansal

kriz sonrasında dünya genelinde görülen düzenleme yaklaşımındaki yeni eğilim-

lerin bu yönde olması” şeklinde gösterilmiştir. Bkz. Sermaye Piyasası Kanunu

Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/638), Sıra Sayısı: 337, Yasama

Dönemi: 24, Yasama Yılı: 3, s. 16

(www.tbmm.gov.tr

).

12

Bkz. eSPK m. 30/I.

13

Bkz. eSPK m. 30/I- h.

14

Kısaca MiFID olarak anılan Yönerge için bkz. Directive 2004/39/EC of the

European Parliament and of the Council of 21 April 2004 on Markets in Financial

Instruments Amending Council Directives 85/611/EEC and 93/6/EEC and