

TBB Dergisi 2015 (117)
Burçak YILDIZ
313
II. GENEL YATIRIM TAVSİYESİ SUNMA FAALİYETİNİ
YÜRÜTME YETKİSİ HAKKINDA
A- Yeni Sermaye Piyasası Kanunu’nda Sermaye Piyasası
Faaliyeti Kavramına İlişkin Olarak Kurum Bazlı Yaklaşımın
Terk Edilmiş Olduğu Hususunda
6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun kabul ediliş gerekçe-
leri arasında; sermaye piyasası faaliyetine ilişkin olarak 2499 sayılı
eSPK’da yer alan “
kurum bazlı düzenleme yerine faaliyet bazlı düzenleme
esası(nın) benimsenmesi
” de yer almaktadır
11
. Buna göre; eSPK’daki ser-
maye piyasası kurumunu temel alan ve sermaye piyasası faaliyetini de
sadece sermaye piyasası kurumlarınca yürütülebilen faaliyetler olarak
değerlendiren anlayış, yeni Kanun’a alınmamıştır.
Sermaye piyasası faaliyetlerinin hangileri olduğu 2499 sayılı
eSPK’da da -6362 sayılı SPK’da olduğu gibi- sayılmaktaydı.
12
Ancak
isimleri açıkça sayılanlar dışında kalan sermaye piyasası faaliyetleri
“diğer sermaye piyasası kurumlarının faaliyetleri” şeklinde nitelendi-
rilmekteydi
13
. Dolayısıyla açıkça adı sayılmayan bir faaliyet, ancak bir
sermaye piyasası kurumunun faaliyeti ise, sermaye piyasası faaliyeti
olarak değerlendirilmekteydi. Bu itibarla sermaye piyasası faaliyeti sa-
yılabilmek için temel ölçüt olarak sermaye piyasası kurumu ile ilintili
olma şartı alınmaktaydı. Bir başka ifadeyle, bir faaliyet, bir sermaye
piyasası kurumunun faaliyeti değilse, sermaye piyasası faaliyeti nite-
liği kazanamamaktaydı.
6362 sayılı Kanun ise, bu açıdan yeni bir anlayış benimsemiş; ser-
maye piyasası faaliyetlerini nitelerken, bir sermaye piyasası kurumu
ile ilgili olma kıstasını tek kıstas olmaktan çıkarmıştır. Kanun’un bu
yaklaşımında Avrupa Birliği hukukunun ve özellikle de 2004/39 sayılı
Finansal Araç Piyasaları Yönergesi’nin temel alındığı görülmektedir
14
.
11
Bu yöndeki bir değişikliğin nedeni; “gerek AB düzenlemelerinde gerekse finansal
kriz sonrasında dünya genelinde görülen düzenleme yaklaşımındaki yeni eğilim-
lerin bu yönde olması” şeklinde gösterilmiştir. Bkz. Sermaye Piyasası Kanunu
Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/638), Sıra Sayısı: 337, Yasama
Dönemi: 24, Yasama Yılı: 3, s. 16
(www.tbmm.gov.tr).
12
Bkz. eSPK m. 30/I.
13
Bkz. eSPK m. 30/I- h.
14
Kısaca MiFID olarak anılan Yönerge için bkz. Directive 2004/39/EC of the
European Parliament and of the Council of 21 April 2004 on Markets in Financial
Instruments Amending Council Directives 85/611/EEC and 93/6/EEC and