

TBB Dergisi 2015 (117)
Burçak YILDIZ
331
çevesinde faaliyet gösteren medya hizmet sağlayıcıları da bu esaslarla
bağlı kabul edilmektedir. Tebliğ’deki düzenleme uyarınca söz konusu
kişilerin özellikle de uyarı notunu yayımlama yükümlülüğünü yerine
getirmesi gerekmektedir.
Tebliğ, süreli yayın yapanlar tarafından sunulan genel yatırım tav-
siyelerini de söz konusu esaslara tâbi tutmuştur. Süreli yayın kavramı,
Basın Kanunu’nda “belli aralıklarla yayımlanan gazete, dergi gibi ba-
sılmış eserler ile haber ajansları yayınları” şeklinde tanımlanmıştır
73
.
Buna göre –yine kim tarafından hazırlandığına bakılmaksızın- süreli
yayın organlarında yayınlanan genel yatırım tavsiyelerinin Tebliğ m.
78’deki esaslara uygun olması zorunlu kılınmıştır. Bir başka ifadeyle,
sınırları sermaye piyasası kurumlarının faaliyetlerini düzenlemek ile
çizilmiş olan bu Tebliğ’e göre, bir gerçek kişi süreli bir yayın organın-
da, örneğin bir gazetede köşe yazısında hazırladığı genel yatırım tav-
siyesini sunarsa, bu durumda yazar da, yayın organı da, Tebliğ’deki
esaslara tâbi olacaktır.
Tebliğ’in sözünü ettiği üçüncü alt grup ise, “medya ve elektronik
ortamda yer alan genel yatırım tavsiyeleri”dir
74
. Yorum ve tavsiyeler
açısından medya kavramı; her türlü yazılı, görsel ve işitsel kitle ile-
tişim aracını ifade etmektedir. Elektronik ortam kavramı kapsamına
ise, başta internet olmak üzere, elektronik posta gibi bilgisayarlarla
oluşturulan her türlü iletişim ağı ile telefon, faks ve benzeri iletişim
araçları ve ayrıca malî piyasalara ilişkin haber ve bilgi akışı sağlayan
haber ajanslarının girdiği kabul edilebilir
75
.
73
RG. 26.06.2004, S. 25504, m. 2/c.
74
Medya ve elektronik ortam kavramı, Tebliğ’de tanımlanmamıştır. Bu kavram, as-
lında mülga Tebliğ’de kullanılan kavram olup, yeni tebliğ’de terk edildiği ve ye-
rine AB Yönergesi’ndeki dağıtım kanalları teriminin tercih edilmiş olduğu görül-
mektedir. Ancak kanun koyucu bu hükümde terminolojiye ilişkin bir özensizlik
göstermiş ve mülga Tebliğ’deki terminolojiyi devam ettirmiştir. Dağıtım kanalları
kavramı ise, “bilgiye geniş bir kitle tarafından ulaşılmasına imkân sağlayan veya
sağlayabilecek nitelikte olan her türlü iletişim kanalları”nı ifade etmektedir. Söz
konusu kavram, hem medya hem de elektronik ortam kavramlarını kapsamakta-
dır. Bkz. Tebliğ m. 3.d. Ayrıca bkz. 2003/125 sayılı Yönerge m. 1.3; 2006/73 sayılı
Yönerge m. 52.3.
75
Bkz. mülga Seri: V no: 55 Tebliği m. 3.
Yatırım Hizmetleri ile Yan Hizmetlere İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ ile dağıtım
kanalları kavramı benimsenmeden önce yorum ve tavsiyelere ilişkin olarak, mül-
ga Seri: V No: 55 Tebliği m. 3 hükmünde, “medya ve elektronik kavramı” kullanıl-
makta idi. Söz konusu mülga Tebliğ’de yer alan medya ve elektronik ortam kav-
ramlarının tanımları ise güncelliğini korumakta olup, yeni Tebliğ yürürlükteyken