

TBB Dergisi 2015 (117)
Mustafa T. YÜCEL
39
Kişisel gözlemlerim yargılama hızının hâkimin yetkinliğine bağ-
lı bir olgu olduğu; hızın, iş yükü, yargılama oranları, girift davalar
ile usul hükümlerinden pek etkilenmediği ve gerçekte yargılamayı
hızlandırmak için sağlanan (hâkimler, yeni mahkemeler ve yardımcı
personel gibi) ek kaynakların ekseriya başarılı bir sonuç sağlamadığı
doğrultusundadır. Öte yandan usul reformlarıyla yargılama hızlan-
dırılmak istenmişse de bu husus gerçekleşememiştir. Yargılama iyice
hızlandırıldığında bunun iyi bir şey olacağı nasıl anlaşılmaktadır so-
rusu da varlığını korumaktadır.
Amaç yargılama sürecinin gereksiz talikler/gecikmeler olmaksı-
zın zamanlıca gerçekleşmesi olmalıdır. Bu doğrultuda yargılamanın
zamanlıca
(optimum sürede) yapıldığının saptanması için mahkeme-
ler ile siyaset yapımcılarının, siyasetler ve uygulamaların yargılama-
nın zamanlıca gerçekleştirilmesi genel amacı ile işlevsel bir tutarlılık
içinde olup olmadığını saptamak üzere gecikmeleri nicelendirmeye,
ölçmeye ihtiyaçları vardır. Bu doğrultuda makul süre kavramı yerine
optimum ve ön gö
rülebilir zamanlar kavramı ikame edilmelidir.
6
Zamanlamalar, optimum dava süreçleri için ölçülebilir hedefler
ve uygulamalara özgü örgütler arası ve
işlemsel aletler
dir. Yargılama
süresi farklı aktörler (hâkimler, yardımcı personel, avukat, bilirkişi
savcılar, kolluk v.s) arasındaki ilişkiler sonucu belirlediğinden, zaman-
lamalar bunların tümü tarafından paylaşılan ve takip edilen hedefler
olmalıdır. Anılan aktörlerin katılımı en azından üç nedenle gereklidir:
1. Aktörler arasında bilinç ve benimseme duygusu yaratılmasına
yardımcı olunması;
2. Yenilikçi siyasetlerin yeşermesi için uygun bir ortam hazırlan-
ması;
3. Yargılamanın zamanlıca bitirilmesi sorumluluğu yalnızca mah-
keme işlemlerine özgü olmayıp; diğer aktörleri ve öncelikle avu-
katları da kapsamasıdır.
& Company, New York 1963. Katı kuralların olduğu ceza davalarında pek sürpriz
beklenmese de, ticari davalar, özel hukuk ile anayasal uyuşmazlıklarda sürprizler
yaşanabilir. Kaybeden taraf için her halde karar sürpriz olacaktır.
6
Uzun yargılama sorununun ortadan kaldırılması için adli zaman yönetimi siste-
minin oluşturulması. Bkz. Adalet Bakanlığı. Yargıda Reform: Neler Değişti? Neler
Değişecek? Kasım 2012,s.13.