Background Image
Previous Page  350 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 350 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

İslam Safa KAYA

349

li olduğu ifade edilmektedir.

11

Bu yorumdan hareketle mobil petrol

platformlarının gemi olarak kabul edilebilmesinin önünde bir engel

bulunmamaktadır.

Benzer biçimde, 1969 tarihli “International Convention Relating To

Intervention On The High Seas In Cases Of Oil Pollution Casualties”

(Açık Denizlerde Petrol Kirliliği Kaynaklı Zayiatlara Müdahaleye İliş-

kin Uluslararası Sözleşme’nin) 2. maddesinde

12

de gemi tanımlanmış-

tır. Burada da açıkça geminin, deniz yatağındaki ve toprak altındaki

kaynakların araştırılması ve işletilmesi amacıyla tesis edilen yapılar

haricindeki yüzen tekne benzeri ürünler olduğu ifade edilmiştir.

Bahsi geçen sözleşmeler ve Lowe’ün görüşü dikkate alındığında

sabit offshore petrol platformlarının gemi olarak kabul edilemeyeceği

ve bu yönüyle bayrak devletinin değil de kıyı devletinin yargı yetkisi-

ne tabi olduğu kabul edilebilir.

13

Ancak, 1973 tarihli International Con-

vention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL-Gemi

Kaynaklı Kirlenmenin Önlenmesine İlişkin Uluslararası Sözleşme’nin)

2/4. maddesi, açıkça sabit platformları da gemi kategorisine dahil et-

miştir.

14

Hal böyle iken, tüm offshore petrol platformlarının, MARPOL

sözleşmesine taraf olan devletler açısından gemi olarak kabul edilmesi

gerekmektedir. Bunun sonucunda da, gemilere ilişkin hukuki kuralla-

rın tüm offshore petrol platformlarına da uygulanacağı hususu bahsi

geçen devletlerce kabul edilmelidir.

Halihazırdaki uluslararası sözleşmelere bakıldığında offshore fa-

aliyetlerin hukuki açıdan ulusal nitelik arz ettiği görülmektedir. Zira,

11

Peter Wetterstein,”Environmental Liability In The Offshore Sector With Special

Focus On Conflict Of

Laws (Part 1)”, The Journal of International Maritime Law, 20 JIML, 2014, s. 38.

http://www.lawtext.com/pdfs/sampleArticles/WettersteinJIML20-130-49.pdf

,

(Erişim Tarihi: 05.09.2014)

12

Sözleşme için bkz.

http://cil.nus.edu.sg/rp/il/pdf/1969%20International%20

Convention%20Relating%20to%20Intervention%20in%20Cases%20of%20Oil%20

Pollution%20Casualties-pdf.pdf , (Erişim Tarihi: 10.09.2014)

13

Rosalie Balkin, Is There A Place For The Regulation Of Offshore Oil Platforms

Within International Maritime Law? If Not, Then Where?, IMO Comite Maritime

International Dublin Symposium, Eylül 2013, s. 6.

http://www.cmi

2013dublin.

com/download/file/192/ , (Erişim Tarihi: 10.09.2014)

14

Sözleşme için bkz

.http://www.mar.ist.utl.pt/mventura/Projecto-Navios-I/

IMO-Conventions%20(copies)/MARPOL.pdf , (Erişim Tarihi: 23.09.2014)