

TBB Dergisi 2015 (118)
İslam Safa KAYA
349
li olduğu ifade edilmektedir.
11
Bu yorumdan hareketle mobil petrol
platformlarının gemi olarak kabul edilebilmesinin önünde bir engel
bulunmamaktadır.
Benzer biçimde, 1969 tarihli “International Convention Relating To
Intervention On The High Seas In Cases Of Oil Pollution Casualties”
(Açık Denizlerde Petrol Kirliliği Kaynaklı Zayiatlara Müdahaleye İliş-
kin Uluslararası Sözleşme’nin) 2. maddesinde
12
de gemi tanımlanmış-
tır. Burada da açıkça geminin, deniz yatağındaki ve toprak altındaki
kaynakların araştırılması ve işletilmesi amacıyla tesis edilen yapılar
haricindeki yüzen tekne benzeri ürünler olduğu ifade edilmiştir.
Bahsi geçen sözleşmeler ve Lowe’ün görüşü dikkate alındığında
sabit offshore petrol platformlarının gemi olarak kabul edilemeyeceği
ve bu yönüyle bayrak devletinin değil de kıyı devletinin yargı yetkisi-
ne tabi olduğu kabul edilebilir.
13
Ancak, 1973 tarihli International Con-
vention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL-Gemi
Kaynaklı Kirlenmenin Önlenmesine İlişkin Uluslararası Sözleşme’nin)
2/4. maddesi, açıkça sabit platformları da gemi kategorisine dahil et-
miştir.
14
Hal böyle iken, tüm offshore petrol platformlarının, MARPOL
sözleşmesine taraf olan devletler açısından gemi olarak kabul edilmesi
gerekmektedir. Bunun sonucunda da, gemilere ilişkin hukuki kuralla-
rın tüm offshore petrol platformlarına da uygulanacağı hususu bahsi
geçen devletlerce kabul edilmelidir.
Halihazırdaki uluslararası sözleşmelere bakıldığında offshore fa-
aliyetlerin hukuki açıdan ulusal nitelik arz ettiği görülmektedir. Zira,
11
Peter Wetterstein,”Environmental Liability In The Offshore Sector With Special
Focus On Conflict Of
Laws (Part 1)”, The Journal of International Maritime Law, 20 JIML, 2014, s. 38.
http://www.lawtext.com/pdfs/sampleArticles/WettersteinJIML20-130-49.pdf,
(Erişim Tarihi: 05.09.2014)
12
Sözleşme için bkz.
http://cil.nus.edu.sg/rp/il/pdf/1969%20International%20Convention%20Relating%20to%20Intervention%20in%20Cases%20of%20Oil%20
Pollution%20Casualties-pdf.pdf , (Erişim Tarihi: 10.09.2014)
13
Rosalie Balkin, Is There A Place For The Regulation Of Offshore Oil Platforms
Within International Maritime Law? If Not, Then Where?, IMO Comite Maritime
International Dublin Symposium, Eylül 2013, s. 6.
http://www.cmi2013dublin.
com/download/file/192/ , (Erişim Tarihi: 10.09.2014)
14
Sözleşme için bkz
.http://www.mar.ist.utl.pt/mventura/Projecto-Navios-I/IMO-Conventions%20(copies)/MARPOL.pdf , (Erişim Tarihi: 23.09.2014)