

Offshore Petrol Platformlarının Uluslararası Hukuktaki Yeri
350
BMDHS’nin 77/1 maddesine göre
15
,
“Sahildar devlet, kıt’a sahanlığı
ü
ze-
rinde araştırmada bulunmak ve buranın doğal kaynaklarını işletmek amacı ile
egemen haklar kullanır”.
Benzer şekilde 88. maddesinde,
“Sahildar devle-
tin, hangi amaçla olursa olsun, kıt’a sahanlığı üzerindeki delme faaliyetlerine
izin verme ve bu konuda düzenlemelerde bulunma konusunda münhasır hakkı
olacaktır”
ifadesi yer almaktadır. Aynı sözleşmenin 78/1 maddesinde
de bir temel husus ayrık tutulmuştur. Buna göre, “
Sahildar devletin kıt’a
sahanlığı üzerindeki hakları bu alanın
ü
st
ü
ndeki suların veya bu sular
ü
ze-
rindeki hava sahasının hukuki rejimine halel getirmez.”
Kıyı devletinin offshore faaliyetleri üzerindeki yetkisi, geleneksel
deniz hukuku uygulamalarıyla çelişmediği ölçüde mevcuttur. Deniz
hukuku konusunda yapılan son konferanslarda, kıyı devletinin, off-
shore petrol platformlar aracılığıyla yapılan araştırma ve işletme fa-
aliyetleri üzerindeki yargı yetkisinin kesin olduğu dile getirilmiştir.
Bu yolla, offshore petrol sanayisinin uluslararası hukuk rejimine tabi
olması yerine kıyı devletinin ulusal hukukunun bir parçası olarak ka-
bul edilmesi amacı güdülmüştür.
16
Offshore petrol platformlarının hukuki yapısının netleştirilmesi
ve faaliyetlerinden doğan başta çevresel riskler olmak üzere tüm risk-
lerin minimize edilmesi için gerek uluslararası sözleşmelerde gerekse
iç mevzuatta düzenlemelerin yapılması gerekmektedir. Yapılan bu dü-
zenlemelerde, offshore nitelik arz eden faaliyetlerin temel standartları
ortaya konulmalı ve özelde yapay ada, offshore yapıları ve gemi kav-
ramları net bir şekilde tarif edilmelidir. Ayrıca, bu faaliyetler netice-
sinde ortaya çıkan kirliliğin çeşitleri belirlenerek önlem alma yolları
da detaylandırılmalıdır.
17
Şüphesiz, hukuki metinlere dercedilen ve
uluslararası camiada kabul gören hükümler, offshore petrol faaliyetle-
rine ilişkin tazmin hukuku, ceza hukuku ve deniz hukuku alanların-
da halen var olan belirsizliği de ortadan kaldıracaktır.
15
Sözleşme’nin resmi olmayan çevirisi için bkz.
http://www.unicankara.org.tr/doc_pdf/denizhukuku.pdf , (Erişim Tarihi: 16.03.2015)
16
De La Rue Colin; Liability for Damage to the Marine Environment, Lloyd’s of
London Press, London, 1993, s. 213-214.
17
Scicluna; s. 19.
http://www.rempec.org/admin/store/wyswigImg/file/News/Forthcoming%20Meetings/Offshore%20Protocol%20WG%20(Malta,%20
13-14%20June%202013/WG%20384-%20INF.6%20-%20IMLI%20Doc%20-%20
Dr%20Sciculna%20%20&%20%20Dr_%20Guiterrez%20-%20E.pdf , (Erişim Tari-
hi: 01.09.2014)