

İdari Yargı Mercilerince Verilen Kararlara Karşı Yapılan Bireysel Başvurularda Başvuru Süresi
96
lir. Ayrıca, başvuru yollarının tüketilip tüketilmediği, başvurunun te-
mellendirilip temellendirilmediği, başvurunun anayasal açıdan önem
taşıyıp taşımadığı gibi daha sonra gelen kriterlere uygunluk açısından
başvuru incelenmez. Önemle vurgulamak gerekir ki belirtilen kriter-
ler kesin bir şekilde uygulanmamakta olup bazen bir kriterin diğeri
yerine kullanılması mümkündür.
SONUÇ
Başvuru konusu hak ihlalinin idarenin işlem veya eyleminden
kaynaklanması durumunda öncelikle 2577 sayılı Kanun’da yer verilen
usule uygun olarak iptal veya tam yargı davası açılarak ihlalin ortadan
kaldırılması yoluna gidilmelidir. Hak ihlalinin bu mercilerce gideril-
memesi ya da özellikle uzun süreli yargılama konusunda olduğu gibi
yargılama safahatına dair şikâyetlerin bu aşamada ortaya çıkması du-
rumunda otuz günlük süre içerisinde bireysel başvuruda bulunabilir.
Yine 4483 sayılı Kanun ve 6384 sayılı Kanun uyarınca nihai olarak
verilen Bölge İdare Mahkemesi kararlarına karşı otuz günlük başvuru
süresi içerisinde bireysel başvuru yoluna gidilebilir. Başvuru süresi-
nin başlangıç tarihi, başvurucunun nihai kararın bir örneğini aldığı
veya kararın varlığını öğrenip alabilecek durumda olduğu tarih göz
önünde bulundurulmak suretiyle belirlenir. Medeni yargı ve ceza
yargılamasından farklı olarak idari yargı merci kararlarına karşı ya-
pılacak başvurularda başvuru süresi kural olarak tebliğ tarihi dikkate
alınarak hesaplanır. Tebligat yapılmamış veya usulüne aykırı yapılmış
ise öğrenme tarihine göre de başvuru süresi hesaplanabilir.
İdari yargı mercileri tarafından verilen kararlara karşı g
enellikle olağan
kanun yolları tüketildikten sonra bireysel başvuruda bulunulmakta-
dır. 6216 sayılı Kanun ile otuz gün olarak belirlenen başvuru süresi
ile başvuruculara, başvuruda bulunup bulunmamayı değerlendirme
ve bu süre içerisinde ileri sürülecek şikâyet ve somut delilleri ortaya
koyma yönlerinden yeterli zaman sunulduğu düşünülmektedir.
Özellikle başvuru sisteminin yeni olması ve Anayasa Mahkeme-
si içtihatlarının tam olarak oluşmamış olması nedeniyle başvurucular
tarafından, başvuru süresinin başlangıcı ve sona ermesi ile başvuruya
konu tüketilmesi gereken yolların hangi olduğunun tam olarak bilin-
memektedir. Bu nedenle Anayasa Mahkemesi’ne yapılan başvuruların