Background Image
Previous Page  103 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 103 / 421 Next Page
Page Background

Yargı Mensuplarının Deneyimi ile “Mobbing”

102

2.Sosyal yeteneklerinin eksikliği sonucu bu eksikliği giderme adı-

na mobbinge yönelir.

3. Mikropolitik sebeplerle mobbinge yönelir.

Leymann ise, insanları mobbing yapmaya yönelten 4 temel etmen

ortaya koyar:

10

1. Birisini bir grup kuralını kabul etmeye zorlamak.

2. Düşmanlıktan hoşlanmak.

3. Can sıkıntısı içinde zevk arayışı.

4.Önyargıları pekiştirmek.

Mobbing mağdurları, mobbing sürecinde çeşitli bedeller ödeyen,

süreç içerisinde günden güne hayatı kâbusa dönen, yaşama sevinci-

ni kaybeden, kendini tanımaz hale gelen, sahip olduklarını (sağlık, iş,

huzur, aile, sosyal ilişkiler vb) bir bir kaybeden taraftır. Mobbing mağ-

durları, korku, uyumada güçlük gibi post travmatik etkiler bırakan bir

sürecin

11

kurbanıdırlar. Özellikle yaratıcı insanların ortaya koydukları

yeni fikirlerle, diğer çalışanları ve üst kademede olanları rahatsız ettiği

ve bunun da onları mobbing mağduru olma tehlikesiyle baş başa bı-

raktığı da ifade edilmektedir.

12

Mobbing izleyicileri, kurbanın kendi çalışma arkadaşları olabildi-

ği gibi, amiri veya pozisyon olarak kendisinden alt kademede bulunan

diğer çalışanlar da olabilmektedir. İzleyiciler (mobbinge tanıklık eden-

ler), mobbingcinin hedef alanına girmemek için mobbing mağdurun-

dan uzak dururlar.

13

Mobbing aşamalardan oluşan, aşamalar arttıkça şiddeti ve boyu-

tu da artan, mağdurun etkilenme derecesinin de arttığı bir süreçtir.

Mobbing süreci genelde taraflar arasındaki bir çatışmayla başlamakta-

10

Davenport, Schwartz ve Elliot, age, s.38.

11

Lene Olsen, “Preventing workplace violence –we can’t afford not to”,

http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@

ed_dialogue/@actrav/docu-

ments/publication/wcms_111456.pdf

12

Şule Soyer, “Mobbing: İşyerinde Duygusal Saldırı”,

http://www.alomaliye.com/sule_soyer_mobbing.htm

13

Klauss Niedl, “Mobbing and well-being: Economic and personnel development

implications”, European Journal of Work and Organizational Psychology, Vol.5,

N.2, 1996, s.239.