

Yargı Mensuplarının Deneyimi ile “Mobbing”
102
2.Sosyal yeteneklerinin eksikliği sonucu bu eksikliği giderme adı-
na mobbinge yönelir.
3. Mikropolitik sebeplerle mobbinge yönelir.
Leymann ise, insanları mobbing yapmaya yönelten 4 temel etmen
ortaya koyar:
10
1. Birisini bir grup kuralını kabul etmeye zorlamak.
2. Düşmanlıktan hoşlanmak.
3. Can sıkıntısı içinde zevk arayışı.
4.Önyargıları pekiştirmek.
Mobbing mağdurları, mobbing sürecinde çeşitli bedeller ödeyen,
süreç içerisinde günden güne hayatı kâbusa dönen, yaşama sevinci-
ni kaybeden, kendini tanımaz hale gelen, sahip olduklarını (sağlık, iş,
huzur, aile, sosyal ilişkiler vb) bir bir kaybeden taraftır. Mobbing mağ-
durları, korku, uyumada güçlük gibi post travmatik etkiler bırakan bir
sürecin
11
kurbanıdırlar. Özellikle yaratıcı insanların ortaya koydukları
yeni fikirlerle, diğer çalışanları ve üst kademede olanları rahatsız ettiği
ve bunun da onları mobbing mağduru olma tehlikesiyle baş başa bı-
raktığı da ifade edilmektedir.
12
Mobbing izleyicileri, kurbanın kendi çalışma arkadaşları olabildi-
ği gibi, amiri veya pozisyon olarak kendisinden alt kademede bulunan
diğer çalışanlar da olabilmektedir. İzleyiciler (mobbinge tanıklık eden-
ler), mobbingcinin hedef alanına girmemek için mobbing mağdurun-
dan uzak dururlar.
13
Mobbing aşamalardan oluşan, aşamalar arttıkça şiddeti ve boyu-
tu da artan, mağdurun etkilenme derecesinin de arttığı bir süreçtir.
Mobbing süreci genelde taraflar arasındaki bir çatışmayla başlamakta-
10
Davenport, Schwartz ve Elliot, age, s.38.
11
Lene Olsen, “Preventing workplace violence –we can’t afford not to”,
http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@ed_dialogue/@actrav/docu-
ments/publication/wcms_111456.pdf
12
Şule Soyer, “Mobbing: İşyerinde Duygusal Saldırı”,
http://www.alomaliye.com/sule_soyer_mobbing.htm13
Klauss Niedl, “Mobbing and well-being: Economic and personnel development
implications”, European Journal of Work and Organizational Psychology, Vol.5,
N.2, 1996, s.239.