

TBB Dergisi 2015 (119)
Sami DOĞRU
511
şim alanları ile stratejik açıdan yeni bir eklemlenme sürecin girmeye
başlamalarıdır… Bu stratejik eklemlenme bu bölgelerin kendi arala-
rındaki etkileşim alanlarında bulunan denizlere ve su yollarına yeni
jeopolitik anlamlar katmaktadır… Türkiye’nin Soğuk Savaş süresince
değişmeyen dış politika gündemleri arasında yer alan Kıbrıs ve Ege
konuları da Ortadoğu ve Balkanlar arasındaki etkileşim alanının
Doğu Akdeniz’de yoğunlaşmasıyla yeni unsurlar kazanmıştır.
25
Bu bakımdan, söz konusu havzada etkin bir ülke olarak var ol-
mak isteyen Türkiye’nin, bölgeyi dinamik denge ilişkileri içinde de-
ğerlendirerek, kalıcı gerginlik ve ittifak politikalarından çok denge
denklemleri içinde daha aktif tavır sergileyen müdahil bir aktör tav-
rına yönelerek bu amacını barış ve istikrarın hâkim olduğu bir atmos-
ferde gerçekleştirmesi şüphesiz çok daha kolay olacaktır.
26
O nedenle
Türkiye’nin Mısır ve İsrail gibi Doğu Akdeniz’deki deniz yetki alanla-
rının paylaşımı ile ilgili sorunlarda doğrudan veya dolaylı etkisi olabi-
lecek ülkelerle geliştirdiği ilişkileri gözden geçirmesi mutlaka faydalı
olacaktır.
II. Uluslararası Hukuk Çerçevesinde Doğu Akdeniz’de Kıta
Sahanlığı ve Münhasır Ekonomik Bölge Alanlarının
Sınırlandırılması
A. Genel Olarak
Yakın zamana kadar devletler, kıyılarında yer alan deniz alanla-
rını nadiren sınırlandırma ihtiyacı duymuşlardır. Şeksper’in bir oyu-
nunda yer alan karakterinin şu sözü bunun nedenini açıkça ortaya
koymaktadır: “Bir dönüm çorak toprak için binlerce mil kare deniz
alanı verebilirim.”
27
Ama günümüzde artık, dünya nüfusundaki hızlı
artış ve devletlerin kara ülkelerindeki kaynaklarının tükenmeye baş-
lamasıyla bir mil kare deniz veya deniz dibi artık bir o kadar kara par-
çasından çok daha değerli hale gelmiştir. Bu nedenle, son yıllarda her
şey değişti; başta
ekonomik
28
olmak üzere
siyasi
ve
güvenlik
mülahaza-
25
Davutoğlu, op. cit., s. 158.
26
Ibid, s. 401.
27
David Anderson, “Maritime Delimitation: Early British Practice”, Modern Law of
the Sea, Selected Essays, Martinus Nijhoff Publishers, Leiden 2008, s. 435.
28
Petrol, doğalgaz ve balık gibi deniz ve deniz altı kaynakları bir devletin genel
ekonomisini etkilemektedir.