Background Image
Previous Page  513 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 513 / 617 Next Page
Page Background

Doğu Akdeniz’de Hidrokarbon Kaynakları ve Uluslararası Hukuka Göre Bölgedeki Kıta Sahanlığı ...

512

ları deniz alanlarının sınırlandırmasını devletler arasında çok önemli

bir sorun haline getirmiştir.

29

Diğer taraftan, deniz ve deniz altındaki doğal kaynakları işleten

ticari şirketlere baktığımızda, bunların daha çok devletler arasında

uyuşmazlığa konu olmayan ve sınırları belirlenmiş deniz alanlarını

tercih ettikleri görülmektedir. Bu da devletlerin içinde işletilecek do-

ğal kaynakların bulunduğu deniz alanlarının sınırlandırılması ihtiya-

cını ortaya çıkarmıştır.

30

Deniz alanlarının sınırlandırılması deyince, kıyıları bitişik devlet-

ler ile, kıyıları karşı karşıya olup da deniz yetki alanları çakışan dev-

letler arasında, başta

karasuları

olmak üzere,

bitişik bölge

,

kıta sahanlığı

ve

münhasır ekonomik

bölge

alanlarının sınırlandırılması akla gelmek-

tedir. Bu çalışmada, kıta sahanlığı ve münhasır ekonomik bölge alan-

larının sınırlandırılması konusu incelenecektir.

Deniz alanlarının sınırlandırılmasına ilişkin mevcut uluslararası

hukuk kurallarını incelemeden önce

deniz yetki alanı ilanı

ve

deniz yet-

ki alan

ı sınırlandırılması arasındaki ayırımı yapmak doğru olacaktır.

‘Deniz yetki alanı ilanı’, diğer bir komşu devletle bağlantısı olmayan

bir deniz alanında kıyı devletinin karasuları, bitişik bölge veya mün-

hasır ekonomik bölgesinin dış sınırını tek taraflı olarak ilan etmesi

anlamına gelir. Bu faaliyet doğası gereği tek taraflı bir işlemdir. Buna

karşın, ‘deniz yetki alanı sınırlandırılması’ ise, iki veya daha fazla dev-

letin, sahip oldukları ya da ilan ettikleri deniz yetki alanlarının, diğer

sahildar devletin deniz yetki alanları ile çakıştığı bölgedeki deniz ala-

nının bir anlaşma ile sınırlandırılmasıdır

31

. Bu nedenle, Uluslararası

Adalet Divanı (International Court of Justice-ICJ/UAD) Maine Körfezi

Davasında, deniz alanlarının sınırlandırılması ameliyesinin tek taraflı

bir işlem olmadığını belirtmiştir.

32

29

Jonathan I. Charney, “Introduction”, International Maritime Boundaries, Ed.: Jo-

nathan I. Charney ve Lewis M. Alexander , Vol. I, Doderecht 1993, s. xxiii.

30

Churchill ve Lowe, op. cit., s. 181.

31

Lucius Caflisch, “The Delimitation of Maritime Spaces between States with Op-

posite and Adjacent Coast”, A Handbook on the Law of the Sea, Ed.: Rene-Jene

Dupuy ve Daniel Vignes, Martinus Nijhoff Publishers, Dodrecht 1991, s. 426-427.

32

*

Prof. Dr. Sertaç Hami Başeren tarafından üretilmiştir.

Delimitation of the Maritime Boundary in the Gulf of Maine Area, Judgment, I.C.J.

Reports 1984, par. 112.

http://www.icj-cij.org/docket/files/67/6369.pdf

(e.t.:20

Eylül 2014)