Background Image
Previous Page  412 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 412 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120) 

Ferhat KARABULUT / Ersin KARAPAZARLIOĞLU / Hamza TOSUN

411

fet nedeniyle uygulamada yediemine teslim edilerek sorun aşılmaya

çalışılmaktadır. Ancak bu hususta düzenleyici bir çalışmaya ihtiyaç

duyulduğu yapılan görüşmelerden ortaya çıkan bir sonuçtur.

4.2.6. Bilirkişi Seçimi

Bilirkişi seçimi adalet komisyonunca her yıl belirlenen liste üze-

rinden uzmanlık alanına göre yapılmakta ve uzmanlık alanı ile ilgili

yetersizlik var ise gerekçesi belirtilmek koşulu ile liste dışından bilir-

kişi seçimi yapılabilmektedir. Büyük şehirlerde bilirkişi temin edilme-

sinde sorun yaşanmazken, küçük şehirlerde uzman yetersizliği ne-

deniyle bilirkişi tayininde zorluklar yaşandığı, bu nedenle de büyük

şehirlerdeki uzmanlardan yaralanılmaya çalışıldığı, bu durumunda

yargılamanın uzamasına sebep olduğu tespit edilmiştir.

Bilirkişi raporları ile ilgili olarak yaşanan en büyük sorunun ise hu-

kuki bilgi eksikliği sebebiyle hâkimin istediği ile raporun alakasız ola-

bildiği ve yeniden raporlaştırma süreci yaşandığı, dolayısıyla davanın

gereksiz yere uzadığı, bu nedenle de hâkimler tarafından bilirkişilerin

istenilen bilgi konusunda yönlendirilmesi gerektiği, hâkimlerimizin

güvenilir, rüştünü ispatlamış ve dürüstlüğüne inandıkları kişileri bi-

lirkişi olarak atadıkları genel kanaat olarak ortaya çıkmıştır. Bir hâkim

“Bilirkişilerin uzmanlığının yeteri kadar denetlenebildiği bir durumda değiliz.

Bilirkişilerin meslek odaları tarafından eğitilmesi ve yeterlilik testlerine tabi

tutulmaları gerekir. Zira işinde ehil olmayanların vermiş olduğu raporlar,

hâkimlerin yanılmasına ve yanlış kararlar vermesine sebep olabilir

ve adalete olan güveni sarsacak bir durum ortaya çıkabilir”

sözleri dikkat

çekicidir. Ayrıca Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine göre bilirkişi

raporlarının bağımsız kişi ve kurumlarca hazırlanması gerektiği, bu

durumun resmî kurumlara bağlı kişilerin tarafsızlıklarına gölge dü-

şürdüğü ve kişilerin tarafsız olduğunu ispatlamak gerektiği, bu algıyı

yıkmak adına bağımsız rapor verebilecek kuruluşların teşkil edilme-

sinde fayda olduğu belirtilmiştir.

4.2.7. 18 Yaş ve Altındaki Suça Sürüklenen Çocuklar, Mağdur

Ve Tanıkların Dinlenmesi

Suça sürüklenen çocuklar, mağdur ve tanıkların dinlenmesi ile

ilgili hâkimlerimiz genel olarak şunları söylemektedirler. Suça sürük-

lenen çocuğun dinlenmesi işlemi zorunlu ve avukatının huzurunda