

TBB Dergisi 2015 (120)
Ferhat KARABULUT / Ersin KARAPAZARLIOĞLU / Hamza TOSUN
411
fet nedeniyle uygulamada yediemine teslim edilerek sorun aşılmaya
çalışılmaktadır. Ancak bu hususta düzenleyici bir çalışmaya ihtiyaç
duyulduğu yapılan görüşmelerden ortaya çıkan bir sonuçtur.
4.2.6. Bilirkişi Seçimi
Bilirkişi seçimi adalet komisyonunca her yıl belirlenen liste üze-
rinden uzmanlık alanına göre yapılmakta ve uzmanlık alanı ile ilgili
yetersizlik var ise gerekçesi belirtilmek koşulu ile liste dışından bilir-
kişi seçimi yapılabilmektedir. Büyük şehirlerde bilirkişi temin edilme-
sinde sorun yaşanmazken, küçük şehirlerde uzman yetersizliği ne-
deniyle bilirkişi tayininde zorluklar yaşandığı, bu nedenle de büyük
şehirlerdeki uzmanlardan yaralanılmaya çalışıldığı, bu durumunda
yargılamanın uzamasına sebep olduğu tespit edilmiştir.
Bilirkişi raporları ile ilgili olarak yaşanan en büyük sorunun ise hu-
kuki bilgi eksikliği sebebiyle hâkimin istediği ile raporun alakasız ola-
bildiği ve yeniden raporlaştırma süreci yaşandığı, dolayısıyla davanın
gereksiz yere uzadığı, bu nedenle de hâkimler tarafından bilirkişilerin
istenilen bilgi konusunda yönlendirilmesi gerektiği, hâkimlerimizin
güvenilir, rüştünü ispatlamış ve dürüstlüğüne inandıkları kişileri bi-
lirkişi olarak atadıkları genel kanaat olarak ortaya çıkmıştır. Bir hâkim
“Bilirkişilerin uzmanlığının yeteri kadar denetlenebildiği bir durumda değiliz.
Bilirkişilerin meslek odaları tarafından eğitilmesi ve yeterlilik testlerine tabi
tutulmaları gerekir. Zira işinde ehil olmayanların vermiş olduğu raporlar,
hâkimlerin yanılmasına ve yanlış kararlar vermesine sebep olabilir
ve adalete olan güveni sarsacak bir durum ortaya çıkabilir”
sözleri dikkat
çekicidir. Ayrıca Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine göre bilirkişi
raporlarının bağımsız kişi ve kurumlarca hazırlanması gerektiği, bu
durumun resmî kurumlara bağlı kişilerin tarafsızlıklarına gölge dü-
şürdüğü ve kişilerin tarafsız olduğunu ispatlamak gerektiği, bu algıyı
yıkmak adına bağımsız rapor verebilecek kuruluşların teşkil edilme-
sinde fayda olduğu belirtilmiştir.
4.2.7. 18 Yaş ve Altındaki Suça Sürüklenen Çocuklar, Mağdur
Ve Tanıkların Dinlenmesi
Suça sürüklenen çocuklar, mağdur ve tanıkların dinlenmesi ile
ilgili hâkimlerimiz genel olarak şunları söylemektedirler. Suça sürük-
lenen çocuğun dinlenmesi işlemi zorunlu ve avukatının huzurunda