Previous Page  197 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 197 / 473 Next Page
Page Background

Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu (TCK m. 179)

196

4) TCK m. 179/3’ün uygulanması açısından Yargıtay tarafından be-

lirlenen mutlak sınır, yani 1,00 promilden fazla alkollü çıkan sü-

rücünün bu suçu işlediğinin kabulü, tartışmaya açıktır. Zira, “

Tıp

biliminde ise hastalık yok hasta vardır ilkesi gereği bireysel farklılıkları

dikkate almaksızın herkesi kapsayacak kesin bir alkol düzeyinden bahset-

mek çok zordur. Böyle bir sınır ancak alkol düzeyini bireysel farklılıkları

ortadan kaldırabilecek çok üst sınırlara

çıkarmak sureti ile mümkün

olmaktadır. Bu konudaki Adli Tıp Kurumu 5. İhtisas Kurulu’nun

görüşü 200 mg/dl’dir.”

187

Kaldı ki, farklı ülkelerdeki yasal sınır da

farklılık arz etmektedir.

Teorik olarak, 1,00 promilin üzerinde alkollü çıkan tek bir kişinin

bile aslında aracı emniyetli şekilde sürmeye hâlâ muktedir olabil-

mesi mümkünse, bu tespit, içtihat yoluyla mutlak bir karine be-

nimsemenin doğru olmadığını kabûle yeterlidir. Bunu değerlendi-

rirken, getirilen yargısal karineyi, kanda alkol oranının tespitine

dair uygulanan yöntemle bir bütün olarak değerlendirmek gerekir.

a) Konu tıbbi olduğu için, bu makalede hangi oranda kanda al-

kol yoğunluğunun güvenli olarak araç sürme yeteneğini kesin

olarak kaldırdığını tartışmak mümkün değildir. Fakat tıp uz-

manlarının önerdiği ve Yargıtay’ın kabul ettiği oran açısından

şu hususun dikkate alınmış olması gerekir: şayet tespit edilen

bu oran, binde bir ihtimalle bile olsa, aslında emniyetli sürüş

yeteneği azalmakla birlikte, asgari ölçüde muhafaza etmekte

olan, yani m. 179/3 karşısında aslında masum olan bazı kim-

selerin, başka hiçbir araştırma yapılmaksızın ve kendilerini

temize çıkarma olanağına sahip olmaksızın, mahkûm olmala-

rına yol açacak potansiyele sahip İSE, bu yargısal karine, başta

in dubio pro reo

” ve “masumiyet karinesi” olmak üzere, ceza

hukukunun temelinde yatan birçok ilke ve değere aykırı ola-

caktır. Soyut tehlike suçları zaten kategorik olarak doktriner

tartışmaya neden olmakta iken, bir de böyle yargısal bir mut-

lak karine getirmek, hükmün uygulanmasını daha da sorunlu

kılacaktır.

187

Faruk Aşıcıoğlu, “Türk Hukukunda Alkollü Araç Kullanma”, Alkol ve Güven-

li Sürüş (ed. Ahmet Belce ve Sefa Saygılı), Türkiye Yeşilay Cemiyeti 1, İstanbul,

2011, s. 63.