

TBB Dergisi 2015 (121)
R. Murat ÖNOK
193
lanımının araç kullanma yeteneğini bozduğu ispatlanmış değildir.
173
Zaten, 2009 itibariyle, Avrupa’da sadece 11 devlette, herhangi bir mik-
tarda madde kullanımı ceza yaptırımı ile karşılanmaktadır.
174
Bu durumda, her somut olayda özgül bir değerlendirme gerekli
görülmelidir; çünkü alkol oranlarının aksine, uyuşturucu veya uya-
rıcı maddeler bakımından, her insan ve her madde açısından geçerli,
standart asgari değerler belirlemek bilimsel açıdan elverişli bir yön-
tem değildir.
175
Bu durumdan hareketle “sıfır tolerans” uygulanması
gerektiğine dair görüş
176
ise, şüpheden sanık yararlanır ilkesine aykırı
olur.
177
Zira yazarın bizzat vurguladığı gibi, “elimizde yeterli ölçüm
ve değerlendirme arşiv ve tecrübesine dayalı kriterler”in yokluğun-
da, ihtimale binaen, failin güvenli sürüş yeteneğini kaybettiğini
farz
etmek
, ceza hukuku mantığına aykırıdır. Uzmanların üzerinde ittifak
ettikleri standart bir sınır değer olmadığına göre, failin araç kullan-
ma konusundaki elverişsiz durumu, somut olay bakımından özel ola-
rak tespit edilmelidir.
178
Bu bakımdan, madde kullanımına bağlı tipik
göstergelerin varlığının (gözlerin kızarması, göz bebeklerindeki deği-
şiklik, konuşmada değişme gibi) tespit edilmiş olması da tek başına
yetmez.
179
Sürüşte hata yapıldığının tespiti şart değilse de; bütüncül
bir değerlendirme sonucunda, araç sürmeye elverişlilik durumu de-
ğerlendirilmelidir.
180
SONUÇ
Son 30 yılda ülkemizde trafik kazaları nedeniyle olay yerinde
yaklaşık 150.000 kişinin hayatını kaybettiği tespit edilmiştir.
181
“Trafik
173
Klaus Wirth/Sabine Swoboda (çev. Hakeri, Hakan), “Trafikte Esrar Kullanımı
(Birinci Bölüm)”, Karşılaştırmalı Güncel Ceza Hukuku Serisi – 6, Trafik ve Ceza
Hukuku, Ankara, 2006, s. 67.
174
www.emcdda.europa.eu/...cfm/att_90966_TR_TDAD09002TRC.pdf(son erişim
6.1.2015)
175
Bkz. yukarıdaki rapor, s. 21-22. Yine bkz. Schöh, s. 52; Klaus Wirth/Sabine Swobo-
da (çev. Hakeri, Hakan), “Trafikte Esrar Kullanımı (İkinci Bölüm)”, Karşılaştırma-
lı Güncel Ceza Hukuku Serisi – 6, Trafik ve Ceza Hukuku, Ankara, 2006, s. 72-73.
176
Kılıçarslan İsfen, s. 119.
177
Alman Mahkemelerinin eroin ve kokain gibi “sert” uyuşturucuların kullanımında
bile bu yaklaşımı kabul etmediğine dair bkz. Wirth/Swoboda (çev. Hakeri), s. 73.
178
Wirth/Swoboda (çev. Hakeri), s. 73.
179
Wirth/Swoboda (çev. Hakeri), s. 74.
180
Wirth/Swoboda (çev. Hakeri), s. 74.
181
Trafik Güvenliği Platformu Trafik Eğitim Komitesi Strateji Belgesi, s. 1 (http://