Previous Page  195 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 195 / 473 Next Page
Page Background

Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu (TCK m. 179)

194

terörü” ile mücadele etmek için devletin birçok farklı araca başvurma-

sı mümkün ve gereklidir. Bu doğrultuda, 2020 yılına kadar karayo-

lu ölümlerinin %50 oranında azaltılması hedefine

182

uygun olarak, iş

dünyası, medya ve sivil toplum kuruluşlarının katılımıyla oluşturulan

Trafik Güvenliği Platformu, trafik güvenliği politika ve stratejilerinin

belirlenmesi, trafik kuralı ihlâllerinin etkileri hakkında toplumda far-

kındalık oluşturulması, trafik denetim süreçlerine destek sağlanarak

kapasite ve etkinliğinin geliştirilmesi gibi konularda çalışmalar yü-

rütmektedir. Örneğin, 2011 yılında polis tarafından 3.461.183 kez alkol

denetimi yapılmış, bu sürücülerden tam 308.976’sına cezai işlem uygu-

lanmıştır.

183

Keza, emniyet kemeri takma oranı şehir içi %44, şehir dışı

%76 olarak tespit edilmiştir.

184

Bu oranlardan görüldüğü üzere, duyar-

lılık ve bilinç artırma çalışmaları vazgeçilmez öneme sahiptir. Nite-

kim bilimsel araştırmaların gösterdiği üzere, yaptırımın caydırıcılığı,

kamuoyunun sürekli olarak bilinçlendirilmesi, denetimlerin etkinliği

ve görünürlüğü gibi faktörlerle desteklenmesine bağlıdır.

185

Öte yandan, bir hukuksal yararın korunmasının son aşaması olan,

bu yararın ihlâlini ceza hukuku yaptırımına bağlamak da, TCK m. 179

aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. KTK’da öngörülen idari yaptırımların

uygulanması suretiyle haksızlık içeriği karşılanamayan

186

bazı fiiller

tgp.gov.tr/platform-dosyalari

sayfasından indirilebilir)

182

İbid.

183

Trafik Güvenliği Eylem Planı, s. 4.

184

Trafik Güvenliği Eylem Planı, s. 4.

185

Robert E. Mann/Scott Macdonald/Gina Stoduto/Susan Bondy/Brian Jonah/

Abdul Shaikh, “The effects of introducing or lowering legal per se blood alcohol

limits for driving: an international review”, Accident Analysis and Prevention 33

(2001) 569–583, s. 579-580.

186

Öte yandan, KTK’da öngörülen para cezalarının son yıllarda önemli ölçüde artı-

rılmış olmasının, ilk bakışta, caydırıcılık açısından fayda sağlayacağı düşünülebi-

lirdi. Ne var ki, Türkiye bakımından, trafik cezalarının caydırıcı olmadığı vurgu-

lanmıştır (Trafik Güvenliği Eylem Planı, s. 7. Söz konusu plan, T.C. Başbakanlık

Personel ve Prensipler Genel Müdürlüğünün Sayı:B.02.0.PPG.0.12-010-06

no.lu

genelgesinin ekinde yer almakta olup şu adresten indirilebilir:

http://www.tra

-

fik.gov.tr/Sayfalar/TrafikMevzuat/EylemPlani.aspx

). Keza, Avustralya’da ya-

pılan bir araştırmada, daha yüksek miktarda para cezalarının caydırıcılık açısın-

dan özel bir etki doğurmadığının tespit edildiğine dikkat çekmek gerekir (Don

Weatherburn/Steve Soyer, “The Specific Deterrent Effect of Higher Fines on

Drink-Driving Offenders”,

The British Journal of Criminology

, Vol. 51, No. 5, 2011, s.

798.) Bu bakımdan, etkisine dair herhangi bir kriminolojik çalışma yapmaksızın,

KTK’daki parasal cezaları artırmak suretiyle ihlâllerin azalmasını beklemenin bi-

limselliği şüphelidir!