

Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu (TCK m. 179)
194
terörü” ile mücadele etmek için devletin birçok farklı araca başvurma-
sı mümkün ve gereklidir. Bu doğrultuda, 2020 yılına kadar karayo-
lu ölümlerinin %50 oranında azaltılması hedefine
182
uygun olarak, iş
dünyası, medya ve sivil toplum kuruluşlarının katılımıyla oluşturulan
Trafik Güvenliği Platformu, trafik güvenliği politika ve stratejilerinin
belirlenmesi, trafik kuralı ihlâllerinin etkileri hakkında toplumda far-
kındalık oluşturulması, trafik denetim süreçlerine destek sağlanarak
kapasite ve etkinliğinin geliştirilmesi gibi konularda çalışmalar yü-
rütmektedir. Örneğin, 2011 yılında polis tarafından 3.461.183 kez alkol
denetimi yapılmış, bu sürücülerden tam 308.976’sına cezai işlem uygu-
lanmıştır.
183
Keza, emniyet kemeri takma oranı şehir içi %44, şehir dışı
%76 olarak tespit edilmiştir.
184
Bu oranlardan görüldüğü üzere, duyar-
lılık ve bilinç artırma çalışmaları vazgeçilmez öneme sahiptir. Nite-
kim bilimsel araştırmaların gösterdiği üzere, yaptırımın caydırıcılığı,
kamuoyunun sürekli olarak bilinçlendirilmesi, denetimlerin etkinliği
ve görünürlüğü gibi faktörlerle desteklenmesine bağlıdır.
185
Öte yandan, bir hukuksal yararın korunmasının son aşaması olan,
bu yararın ihlâlini ceza hukuku yaptırımına bağlamak da, TCK m. 179
aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. KTK’da öngörülen idari yaptırımların
uygulanması suretiyle haksızlık içeriği karşılanamayan
186
bazı fiiller
tgp.gov.tr/platform-dosyalarisayfasından indirilebilir)
182
İbid.
183
Trafik Güvenliği Eylem Planı, s. 4.
184
Trafik Güvenliği Eylem Planı, s. 4.
185
Robert E. Mann/Scott Macdonald/Gina Stoduto/Susan Bondy/Brian Jonah/
Abdul Shaikh, “The effects of introducing or lowering legal per se blood alcohol
limits for driving: an international review”, Accident Analysis and Prevention 33
(2001) 569–583, s. 579-580.
186
Öte yandan, KTK’da öngörülen para cezalarının son yıllarda önemli ölçüde artı-
rılmış olmasının, ilk bakışta, caydırıcılık açısından fayda sağlayacağı düşünülebi-
lirdi. Ne var ki, Türkiye bakımından, trafik cezalarının caydırıcı olmadığı vurgu-
lanmıştır (Trafik Güvenliği Eylem Planı, s. 7. Söz konusu plan, T.C. Başbakanlık
Personel ve Prensipler Genel Müdürlüğünün Sayı:B.02.0.PPG.0.12-010-06
no.lugenelgesinin ekinde yer almakta olup şu adresten indirilebilir:
http://www.tra-
fik.gov.tr/Sayfalar/TrafikMevzuat/EylemPlani.aspx). Keza, Avustralya’da ya-
pılan bir araştırmada, daha yüksek miktarda para cezalarının caydırıcılık açısın-
dan özel bir etki doğurmadığının tespit edildiğine dikkat çekmek gerekir (Don
Weatherburn/Steve Soyer, “The Specific Deterrent Effect of Higher Fines on
Drink-Driving Offenders”,
The British Journal of Criminology
, Vol. 51, No. 5, 2011, s.
798.) Bu bakımdan, etkisine dair herhangi bir kriminolojik çalışma yapmaksızın,
KTK’daki parasal cezaları artırmak suretiyle ihlâllerin azalmasını beklemenin bi-
limselliği şüphelidir!