Previous Page  193 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 193 / 473 Next Page
Page Background

Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu (TCK m. 179)

192

Ciddi bir sorun, ayrıca kan testine başvurulmadığı durumlarda,

salt tek bir nefes ölçüm yoluyla elde edilen değerinin güvenilirliğinin,

gerekli usul ve tekniklere titizlikle uyulmadığı durumlarda, tartışma-

ya çok açık olmasıdır.

169

Uygulamadan anlaşılan husus, ölçümlerin çok

büyük ölçüde alkolmetre ile yapıldığı, bunların da çoğu zaman tek öl-

çüm şeklinde olduğu; fakat bu ölçümlerde yanılma payının hayli yük-

sek olduğudur! Oysa KTK m. 48/6’ya yapılan ekleme sonucunda, bu

uygulamanın kanunlaştırıldığını da gözden kaçırmamak gerekir.

170

TCK m. 179/3 açısından, uyuşturucu madde etkisi söz konusu ol-

duğunda, Yargıtay içtihadında, her bir maddenin niteliğine göre, hük-

mün uygulanmasını gerektirecek mutlak limitler belirlenmiş değildir.

Önemli olan, her somut olayda, alınan maddenin güvenli şekilde araç

sürme yeteneğini ortadan kaldırmış olduğunun delillerle kanıtlanma-

sıdır. KTK m. 48/8’e göre “

Uyuşturucu veya uyarıcı madde aldığı tespit edi-

len sürücülere 3.600 Türk Lirası idari para cezası verilir ve sürücü belgesi beş

yıl süreyle geri alınır. Bu kişiler hakkında ayrıca Türk Ceza Kanunu hüküm-

leri uygulanır

”. Bu hükümden hareketle, kullanılan uyuşturucu veya

uyarıcı madde miktarı ne olursa olsun, güvenli sürüş yeteneğinin kay-

bedildiğinin kanuni karine olarak benimsendiği savunulmaktadır.

171

Oysa TCK’ya yapılan atıf, TCK m. 191 açısından değerlendirilmelidir;

her durumda TCK m. 179/3’ün de

mutlaka

uygulanmak zorunda oldu-

ğu sonucu çıkarılmamalıdır. Zira her türlü madde kullanımının, dozu

ne olursa olsun, güvenli sürüş yeteneğini yok ettiğini söylemek, bilim-

sel olarak doğru değildir.

172

Ayrıca, bir defalık veya çok nadir

esrar

kul-

169

“Çalışmamızda her iki ölçümün alkolmetre ile yapıldığı 95 olgunun 40 adedin-

de iki ölçüm sonucunun birbiri ile uyumsuz olduğu saptanmıştır. Uyumsuzluk

birçok olguda çok barizdir.” Aşçıoğlu ve diğerleri, s. 14. Ayrıca bkz. “906 olguda

(%87,4) alkolmetre ile tek bir ölçüm yapılmış olup, sadece iki olguda ilk ölçüm

yöntemi olarak kanın tercih edildiği saptanmıştır. Ölçüme itiraz olan 130 olguda

ise ikinci kez ölçüm yapılmıştır. Bu olguların 95’inde ikinci ölçüm de alkolmetre

ile diğerlerinde ise kandan yapılmıştır” (age, s. 11). Kaldı ki, kan ölçümünde bile,

doğru bir sonuç elde edebilmek için, içki alınan saatin tam olarak belirlenmesi

gerekmektedir (Soyer Güleç, s. 178).

170

Kılıçarslan İsfen, s. 112.

171

Kılıçarslan İsfen, s. 119.

172

Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanımı ile araç sürme arasındaki ilişkiyi gös-

teren detaylı bir çalışma için bkz.

http://www.whitehouse.gov/sites/default/

files/ondcp/issues-content/drugged-driving/nida_dd_paper.pdf (son erişim

6.1.2015).