

Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu (TCK m. 179)
192
Ciddi bir sorun, ayrıca kan testine başvurulmadığı durumlarda,
salt tek bir nefes ölçüm yoluyla elde edilen değerinin güvenilirliğinin,
gerekli usul ve tekniklere titizlikle uyulmadığı durumlarda, tartışma-
ya çok açık olmasıdır.
169
Uygulamadan anlaşılan husus, ölçümlerin çok
büyük ölçüde alkolmetre ile yapıldığı, bunların da çoğu zaman tek öl-
çüm şeklinde olduğu; fakat bu ölçümlerde yanılma payının hayli yük-
sek olduğudur! Oysa KTK m. 48/6’ya yapılan ekleme sonucunda, bu
uygulamanın kanunlaştırıldığını da gözden kaçırmamak gerekir.
170
TCK m. 179/3 açısından, uyuşturucu madde etkisi söz konusu ol-
duğunda, Yargıtay içtihadında, her bir maddenin niteliğine göre, hük-
mün uygulanmasını gerektirecek mutlak limitler belirlenmiş değildir.
Önemli olan, her somut olayda, alınan maddenin güvenli şekilde araç
sürme yeteneğini ortadan kaldırmış olduğunun delillerle kanıtlanma-
sıdır. KTK m. 48/8’e göre “
Uyuşturucu veya uyarıcı madde aldığı tespit edi-
len sürücülere 3.600 Türk Lirası idari para cezası verilir ve sürücü belgesi beş
yıl süreyle geri alınır. Bu kişiler hakkında ayrıca Türk Ceza Kanunu hüküm-
leri uygulanır
”. Bu hükümden hareketle, kullanılan uyuşturucu veya
uyarıcı madde miktarı ne olursa olsun, güvenli sürüş yeteneğinin kay-
bedildiğinin kanuni karine olarak benimsendiği savunulmaktadır.
171
Oysa TCK’ya yapılan atıf, TCK m. 191 açısından değerlendirilmelidir;
her durumda TCK m. 179/3’ün de
mutlaka
uygulanmak zorunda oldu-
ğu sonucu çıkarılmamalıdır. Zira her türlü madde kullanımının, dozu
ne olursa olsun, güvenli sürüş yeteneğini yok ettiğini söylemek, bilim-
sel olarak doğru değildir.
172
Ayrıca, bir defalık veya çok nadir
esrar
kul-
169
“Çalışmamızda her iki ölçümün alkolmetre ile yapıldığı 95 olgunun 40 adedin-
de iki ölçüm sonucunun birbiri ile uyumsuz olduğu saptanmıştır. Uyumsuzluk
birçok olguda çok barizdir.” Aşçıoğlu ve diğerleri, s. 14. Ayrıca bkz. “906 olguda
(%87,4) alkolmetre ile tek bir ölçüm yapılmış olup, sadece iki olguda ilk ölçüm
yöntemi olarak kanın tercih edildiği saptanmıştır. Ölçüme itiraz olan 130 olguda
ise ikinci kez ölçüm yapılmıştır. Bu olguların 95’inde ikinci ölçüm de alkolmetre
ile diğerlerinde ise kandan yapılmıştır” (age, s. 11). Kaldı ki, kan ölçümünde bile,
doğru bir sonuç elde edebilmek için, içki alınan saatin tam olarak belirlenmesi
gerekmektedir (Soyer Güleç, s. 178).
170
Kılıçarslan İsfen, s. 112.
171
Kılıçarslan İsfen, s. 119.
172
Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanımı ile araç sürme arasındaki ilişkiyi gös-
teren detaylı bir çalışma için bkz.
http://www.whitehouse.gov/sites/default/files/ondcp/issues-content/drugged-driving/nida_dd_paper.pdf (son erişim
6.1.2015).