

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarında Hâkim ve Savcılara İlişkin Disiplin ...
26
rite, yasama ve yürütme organından bağımsız olmalıdır. Yargı ku-
rullarının oluşturulmasının amacı, yargının kendi kendini yönetecek
bir yapıya kavuşturulması yoluyla mahkemelerin ve bireysel olarak
hâkimlerin bağımsızca karar verebilmesini, dolayısıyla hukukun üs-
tünlüğünü sağlamaktır.
30
Avrupa Hâkimleri Danışma Konseyinin 10
numaralı tavsiye kararında da ifa ettiği görevler ve üye yapısı ülke-
den ülkeye değişmekle birlikte, kuvvetler ayrılığının bir gereği ola-
rak yargı kurullarının, hâkimlerin bağımsızlığını garanti edecek bir
tarzda yapılandırılması gerektiği belirtilmiştir.
31
Hâkimlerin Statüsü
Hakkında Avrupa Şartı’nda ise hâkimlerin seçimi, mesleğe alınması,
atanması, meslekte ilerlemesi ve görevine son verilmesine ilişkin her
türlü karar, meslektaşları tarafından doğrudan seçilen hâkimlerin en
azından yarı yarıya temsil edildiği, yürütme ve yasama güçlerinden
bağımsız kurullarca yerine getirilmelidir.
32
Yukarıda ifade edildiği üzere, bu görüş AİHM tarafından da be-
nimsenmiştir. Buna göre, hâkimler ile ilgili disiplin kararlarının ve-
rildiği kurullarda, üyelerin anlamlı bir çoğunluğu, meslektaşları tara-
fından doğrudan seçilmiş hâkimlerden oluşmalıdır. Ukrayna aleyhine
yapılan bir başvuru üzerine Mahkemece, disiplin cezası kararını veren
kurulun üyelerinin çoğunluğunun yasama ve yürütme organı tarafın-
dan seçilmesi nedeniyle, üye kompozisyonunun yargı bağımsızlığına
uygun olmadığına karar verilmiştir. Mahkeme gerekçesinde, hâkim
hakkındaki disiplin sürecinin kuvvetler ayrılığı ilkesi gereğince, dev-
let yetkisi kullanan diğer organlardan bağımsız yürütülmesi gerekti-
ğini ancak üyelerinin çoğunluğu yasama ve yürütme tarafından oluş-
turulan bir kurulun bu şartları sağlayamayacağını belirtmiştir.
33
30
Opinion no 1 (2001) of the Consultative Council of European Judges (CCJE) for th
eattention of the Committee of Ministers of the Council of Europe on standards
concerning the independence of thejudiciary and the irremovability of judges, pa-
ragraf 37, 38
https://wcd.coe.int, erişim tarihi: 30.05.2015
31
Opinion no.10(2007) of the Consultative Council of European Judges (CCJE) to
the attention of the Committee of Ministers of theCouncil of Europe on the Co-
uncil for the Judiciary at the service of society, https:// wcd.coe.int,
erişim tarihi :30.05.2015
32
John C. Reitz, Export Of The Rule Of Law, Transnationa lLaw&Contemporary
Problems, 2003, s. 429
33
AİHM, Volkov- Ukrayna, Başvuru no: 21722/11, 09/01 /2013
,http://hudoc.echr.
coe.int, erişim tarihi: 02.05.2015