

TBB Dergisi 2015 (121)
Mahmut ŞEN
27
AİHM’nin Mitrinovski kararında yer verdiği gerekçelere göre, di-
siplin kararını verecek mercii, her türlü siyasi etkiden bağımsız olmalı,
devlet başkanı, adalet bakanı ya da siyasi idarenin herhangi bir tem-
silcisi disiplin kararı veren heyette yer almamalıdır. Aksine bir kom-
pozisyon, yargı bağımsızlığına aykırıdır. Hâkimlere ilişkin disiplin sü-
reçleri, yargı bağımsızlığı ilkesine uygun yürütülmelidir.
34
Bu kararda,
siyasi irade ve yürütme organı ile Yargı Kurullarının ilişkisine ilişkin
de, önemli tespitler yapılmıştır. AİHM’ne göre, Avrupa Konseyi’ne üye
devletlerin bazılarında son zamanlarda hâkimlerin vermiş oldukları
yargısal kararlar nedeniyle sorumluluklarının sınırlarını genişletme
eğilimi göze çarpmaktadır. Bu eğilime karşı hâkimler korunmalıdır.
Yüksek Yargı Kurullarının bir görevi de, hâkimlerin diğer meslek
grupları ile hukuki sorumluluğunun sınırlarının ve şartlarının aynı
olmadığının gösterilmesidir. Zira hâkimler, üstlenmiş oldukları ka-
musal yükümlülük gereği, önlerine gelen her davaya bakmak zorun-
dadırlar. Bu noktada, eğer bir hâkim vermiş olduğu karar nedeniyle
ceza ve disiplin açısından sorumlu tutulacak olursa, ne yargı bağım-
sızlığının korunması, ne de güçler dengesinin sürdürülmesi müm-
kündür. Bu nedenle yargı kurulu, hâkimlerin karar verme özgürlüğü-
nü sınırlayacak her türlü siyasi projeyi reddetmelidir.
35
AİHM, Harabin- Slovakya kararında da, Avrupa Hâkimler
Birliği’nin tavsiye niteliğinde bir kararına atıf yapmış
36
ve yargının he-
sap verebilir olmasının, devlet gücü kullanan diğer erklerin, yargı or-
ganı üzerinde baskı ve etki aracına dönüşmemesi gerektiği uyarısında
bulunmuştur. Buna göre, disiplin soruşturması açılması, yargı men-
suplarının kararlarını hedef alan bir tehdide dönüşmemelidir. Hem di-
siplin yaptırımına karar veren mercii, hem de soruşturmayı başlatan
34
AİHM, Mitrinovski- Makedonya, başvuru no: 6899/12, 30 Nisan 2015,http://
hudoc.echr.coe.int, erişim tarihi: 30.05.2015
35
AİHM, Mitrinovski- Makedonya, başvuru no: 6899/12,30 Nisan 2015, ayrıca Av-
rupa Hâkimleri Danışma Konseyi’nin ‘’Manga Carta of Judges’’ başlıklı tavsiye
kararında da, disiplin kararını verecek olan kurulda yasama ve yürütme erkinin
etkisinin olmaması gerektiği ifade edilmektedir
.https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1707925, erişim tarihi: 05.06.2015
36
Avrupa Hâkimler Birliği’nin İstanbul’da yaptığı toplantı sonrasında kabul et-
miş olduğu 4 Şubat 2011 tarihli tavsiye kararı,
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-114666#{“itemid”:[“001-114666”]}, erişim tarihi:
05.06.2015