

Anayasa Mahkemesi: “Resmi Nikâh Olmaksızın Dini Nikâh Caizdir”
92
tan her şeyi ifade eder, bir başka deyimle toplumun her alandaki dü-
zeninin temelini teşkil eden bütün kuralları kapsar.
4
Kamu düzeni kavramı öğretide de;
toplumun önemli ve doğrudan
doğruya menfaatlerini koruyan, uyulmasında ve uygulanmasında
kamunun kesin yararı olan kurallar
olarak kabul edilmiştir.
5
Bununla birlikte, kamu düzeninin içeriği, kamu düzeninin kap-
samını oluşturduğu kabul edilen temel hukuk ilkeleri, temel hak ve
özgürlükler ve temel ahlak kurallarının içeriği zaman içinde ve top-
lumdan topluma değişir. Bunun nedeni toplumun sosyal, siyasal, eko-
nomik, kültürel ve ahlaki yapısında zaman içinde gerçekleşen deği-
şimlerdir. Dolayısıyla kamu düzeni içeriği zamana ve mekâna göre
değişen bir kavramdır.
b. Anayasa Mahkemesine (İtiraz Yoluyla) Başvuru Gerekçesi
1982 Anayasası’nın 5, 10, 17, 20, 24. maddeleri ve bütünü 5237 sayılı
TCK’nın 5 ve 6. fıkralarındaki hükümler birlikte değerlendirildiğinde, resmi
evlenme olmadan evlenmenin dinsel törenini yaptıranlar ve yapanlar hakkında
ceza müeyyidesi uygulanmasının Anayasa’ya aykırı olduğu, ayrıca bu kanun
hükümlerinin mahkemelerce uygulanmasında aksaklıklar oluştuğu anlaşıl-
maktadır. Şöyle ki; sanıklar “biz hep beraber oturduk birlikteliğimiz için dua
ettik” dedikleri takdirde delil yetersizliğinden beraat kararı vermek gerekirken,
sanıkların “evet dini nikâhımız kıyıldı” dediklerinde cezai müeyyide uygu-
lanması aynı suçu işleyen sanıklar arasında eşitsizliğe sebep olacağı gibi, bu
suçun oluştuğunun ispatının zor olduğu aşikardır.
Ayrıca, Anayasa’nın kişilere tanımış olduğu özel hayatın gizliliği ve din
ve vicdan hürriyeti hükümleri dikkate alındığında, bir kadın ve erkeğin
bir-
likte gayrimeşru yaşamaları
suç değilken, dini nikâh kıyarak birlikte ya-
şamalarının suç teşkil etmesi, kişilerin dini inanç ve kanaatlerinden dolayı
kınanamaması ve suçlanamaması kuralını ihlal etmektedir.
Yine Türkiye Cumhuriyeti’nde zina suç olmaktan çıkmış iken resmi nikâh
olmadan şahısların dini nikâh kıymalarının suç teşkil etmesi Anayasa’nın il-
gili hükümlerine aykırıdır.
4
AYM, 28.1.1964, E: 1963/128, K: 1964/8
5
Arda Atakan, “Kamu Düzeni Kavramı”,
Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi
Hukuk Araştırmaları Dergisi,
S. 13, C. 1-2, İstanbul, 2007, s. 60