

TBB Dergisi 2016 (122)
Ayhan DOLUNAY
395
yecekler; bu kapsamda da, eğer eş ve çocukların başka vatandaşlıkları
yoksa, bu hüküm, vatansız kalmalarının önlenmesine hizmet etmiş
olacaktır.
Vatandaşlığın kaybettirilmesi, Kıbrıs Türk Hukukunda, 25/1993
sayılı KYY md. 17’de düzenleme altına alınmaktadır. Kişinin, vatan-
daşlığının kaybettirilmesi ardından, vatansız kalıp kalmayacağı hu-
susunda herhangi bir önleme kanunda yer verilmezken, md. 17/5’de
“Kaybettirme yoluyla Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti yurttaşlığını kaybeden
kişinin eş ve çocukları, yurttaşlıklarını korumaya devam ederler.”
hükmüne
yer verilmektedir.
Buna göre, tıpkı Türk Hukukunda olduğu gibi, Kıbrıs Türk vatan-
daşlığını kaybeden kişinin varsa ve Kıbrıs Türk vatandaşlı ise eş ve
çocuk ya da çocukları, Kıbrıs Türk vatandaşlığını kaybetmeyecekler;
bu kapsamda da, eğer eş ve çocukların başka vatandaşlıkları yoksa,
bu hüküm, vatansız kalmalarının önlenmesine hizmet etmiş olacaktır.
Diğer yandan, YKYY’nda da, vatandaşlığı kaybettirilen kişinin,
vatansız kalıp kalmayacağı ile ilgili bir önleme yer verilmemek ile bir-
likte, yürürklükte bulunan ve kişinin eş ve çocuk ya da çocuklarının
vatandaşlıklarını koruduğu düzenlemenin aksine, md. 21/5 uyarınca,
vatandaşlığı kaybettirilen kişinin eş ve çocuklarının da, Kıbrıs Türk
vatandaşlığını kaybedeceği düzenleme altına alınmıştır. Bu durum, eş
ve çocukların başka vatandaşlığı olmaması durumunda, vatansız kal-
malarına yol açabilecektir.
ac. Vatandaşlıktan Çıkarma
Türk Hukukunda, 5901 sayılı TVK’nda, “çıkarma” müessesesine
yer verilmemiştir. Ancak, önceki, 401 sayılı TVK’nda, “çıkarma” mü-
essesesi düzenleme bulmuş olup, 401 sayılı kanunu model alan Kıbrıs
Türk Hukukundaki 25/1993 sayılı KYY’nda, vatandaşlıktan çıkarma
düzenleme altına alınmıştır (md. 18).
“Ağır”
sonuçlara yol açan ve günümüz vatandaşlık anlayışına ay-
kırı olan “çıkarma” müessesesine daha fazla yer verilmemesi, bu dü-
zenlemenin, yasadan çıkarılması gerektiği görüşünü savunmaktayız.
Diğer yandan, Kıbrıs Türk Hukukunda halen yer alması nedeniy-
le, vatandaşlıktan çıkarma hususunda, vatansızlığın önlenmesine iliş-
kin bir önleme yer verilip verilmediğine değinmek gerekmektedir.