Previous Page  396 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 396 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Ayhan DOLUNAY

395

yecekler; bu kapsamda da, eğer eş ve çocukların başka vatandaşlıkları

yoksa, bu hüküm, vatansız kalmalarının önlenmesine hizmet etmiş

olacaktır.

Vatandaşlığın kaybettirilmesi, Kıbrıs Türk Hukukunda, 25/1993

sayılı KYY md. 17’de düzenleme altına alınmaktadır. Kişinin, vatan-

daşlığının kaybettirilmesi ardından, vatansız kalıp kalmayacağı hu-

susunda herhangi bir önleme kanunda yer verilmezken, md. 17/5’de

“Kaybettirme yoluyla Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti yurttaşlığını kaybeden

kişinin eş ve çocukları, yurttaşlıklarını korumaya devam ederler.”

hükmüne

yer verilmektedir.

Buna göre, tıpkı Türk Hukukunda olduğu gibi, Kıbrıs Türk vatan-

daşlığını kaybeden kişinin varsa ve Kıbrıs Türk vatandaşlı ise eş ve

çocuk ya da çocukları, Kıbrıs Türk vatandaşlığını kaybetmeyecekler;

bu kapsamda da, eğer eş ve çocukların başka vatandaşlıkları yoksa,

bu hüküm, vatansız kalmalarının önlenmesine hizmet etmiş olacaktır.

Diğer yandan, YKYY’nda da, vatandaşlığı kaybettirilen kişinin,

vatansız kalıp kalmayacağı ile ilgili bir önleme yer verilmemek ile bir-

likte, yürürklükte bulunan ve kişinin eş ve çocuk ya da çocuklarının

vatandaşlıklarını koruduğu düzenlemenin aksine, md. 21/5 uyarınca,

vatandaşlığı kaybettirilen kişinin eş ve çocuklarının da, Kıbrıs Türk

vatandaşlığını kaybedeceği düzenleme altına alınmıştır. Bu durum, eş

ve çocukların başka vatandaşlığı olmaması durumunda, vatansız kal-

malarına yol açabilecektir.

ac. Vatandaşlıktan Çıkarma

Türk Hukukunda, 5901 sayılı TVK’nda, “çıkarma” müessesesine

yer verilmemiştir. Ancak, önceki, 401 sayılı TVK’nda, “çıkarma” mü-

essesesi düzenleme bulmuş olup, 401 sayılı kanunu model alan Kıbrıs

Türk Hukukundaki 25/1993 sayılı KYY’nda, vatandaşlıktan çıkarma

düzenleme altına alınmıştır (md. 18).

“Ağır”

sonuçlara yol açan ve günümüz vatandaşlık anlayışına ay-

kırı olan “çıkarma” müessesesine daha fazla yer verilmemesi, bu dü-

zenlemenin, yasadan çıkarılması gerektiği görüşünü savunmaktayız.

Diğer yandan, Kıbrıs Türk Hukukunda halen yer alması nedeniy-

le, vatandaşlıktan çıkarma hususunda, vatansızlığın önlenmesine iliş-

kin bir önleme yer verilip verilmediğine değinmek gerekmektedir.