

Vatandaşlık Hukuku Temel İlkelerinin Türk Hukuku ve Kıbrıs Türk Hukuku Açısından ...
392
Bu düzenleme, muvazaalı evlilikler ile vatandaşlık kazanılmasının
önüne geçmek adına hazırlanmış olmak ile birlikte, muvazaalı olma-
yan ve vatansız kişinin vatandaşlık kazanmasını sağlayan evliliklerin
boşanma ile sonuçlanması durumunda, kişinin yeniden vatansız kal-
masına yol açabilecek, bu kapsamda da, vatansızlığı önleme amacına
hizmet etmeyen, aksine vatansızlığa yol açabilecek bir düzenlemedir.
Bir Kıbrıs Türk vatandaşı ile evlenen kişinin, küçük çocuk ya da
çocuklarının, Kıbrıs Türk vatandaşlığı kazanmasına ilişkin bir hük-
meyse, YKYY’nda rastlanmamaktır.
ac. Evlât Edinilme
Türk Hukukunda, bir yabancı ergin olmayan kişi evlât edinildiği
zaman, 5901 sayılı TVK md. 17 uyarınca, millî güvenlik ve kamu düze-
ni bakımından engel teşkil edecek bir hali bulunmamak şartıyla, karar
tarihinden itibaren Türk vatandaşlığını kazanabilecektir.
Kıbrıs Türk Hukukunda ise 25/1993 sayılı KYY md. 5 uyarınca, bir
yabancı ergin olmayan kişi evlât edinildiği zaman, vatandaşlığına etki
söz konu olmaz. Ancak evlâdt edinilen vatansız ise 25/1993 sayılı KYY
md. 5/a uyarınca, Kıbrıs Türk vatandaşlığını kazanır.
Diğer yandan YKYY’nda da, md. 6 uyarınca, bir yabancı ergin ol-
mayan kişi evlât edinildiği zaman, vatandaşlığına etki söz konu ol-
mazken, md. 6/c uyarınca, evlât edinilen vatansız ise Kıbrıs Türk va-
tandaşlığını kazanır.
Kıbrıs Türk Hukukunda, yürürlükte olan düzenleme ve yürürlü-
ğe girecek düzenleme, doğrudan, evlât edinilen kişinin vatansızlığını
gidermeyi de ele alırken, gerek Türk Hukukunda yer alan düzenleme,
gerekse Kıbrıs Türk Hukukunda yer alan düzenleme, vatansızlığın
önlenmesine hizmet etmektedir.
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti yurttaşlığına alınmak zorundadırlar. Diğer ülke-
lerdeki yasalara da bakıldığında evlenme nedeniyle yurttaşlığa alınma üç ile beş
yıl arasında bir sürede mümkün olmaktadır. Birlikte yaşam süresini bir yıldan
üç yıla çıkararak paravan evliliklerin azaltılması amaçlanmıştır. Yüksek Mahke-
menin açıkladığı son boşanma istatistiklerinde boşanmaların %50’sinin anlaşmalı
olduğu görülmektedir. Anlaşmalı boşanma istatistiklerinin yüksek çıkmasının en
önemli sebeplerinden biri de yabancılar ile yapılan evlilikler sonrasında yurttaşlık
alındıktan hemen sonra yapılan anlaşmalı boşanmalardır. Ancak evlilik süresinin
7 yılın üzerinde olması halinde üç yıllık süre kısaltılmıştır.”