Previous Page  393 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 393 / 473 Next Page
Page Background

Vatandaşlık Hukuku Temel İlkelerinin Türk Hukuku ve Kıbrıs Türk Hukuku Açısından ...

392

Bu düzenleme, muvazaalı evlilikler ile vatandaşlık kazanılmasının

önüne geçmek adına hazırlanmış olmak ile birlikte, muvazaalı olma-

yan ve vatansız kişinin vatandaşlık kazanmasını sağlayan evliliklerin

boşanma ile sonuçlanması durumunda, kişinin yeniden vatansız kal-

masına yol açabilecek, bu kapsamda da, vatansızlığı önleme amacına

hizmet etmeyen, aksine vatansızlığa yol açabilecek bir düzenlemedir.

Bir Kıbrıs Türk vatandaşı ile evlenen kişinin, küçük çocuk ya da

çocuklarının, Kıbrıs Türk vatandaşlığı kazanmasına ilişkin bir hük-

meyse, YKYY’nda rastlanmamaktır.

ac. Evlât Edinilme

Türk Hukukunda, bir yabancı ergin olmayan kişi evlât edinildiği

zaman, 5901 sayılı TVK md. 17 uyarınca, millî güvenlik ve kamu düze-

ni bakımından engel teşkil edecek bir hali bulunmamak şartıyla, karar

tarihinden itibaren Türk vatandaşlığını kazanabilecektir.

Kıbrıs Türk Hukukunda ise 25/1993 sayılı KYY md. 5 uyarınca, bir

yabancı ergin olmayan kişi evlât edinildiği zaman, vatandaşlığına etki

söz konu olmaz. Ancak evlâdt edinilen vatansız ise 25/1993 sayılı KYY

md. 5/a uyarınca, Kıbrıs Türk vatandaşlığını kazanır.

Diğer yandan YKYY’nda da, md. 6 uyarınca, bir yabancı ergin ol-

mayan kişi evlât edinildiği zaman, vatandaşlığına etki söz konu ol-

mazken, md. 6/c uyarınca, evlât edinilen vatansız ise Kıbrıs Türk va-

tandaşlığını kazanır.

Kıbrıs Türk Hukukunda, yürürlükte olan düzenleme ve yürürlü-

ğe girecek düzenleme, doğrudan, evlât edinilen kişinin vatansızlığını

gidermeyi de ele alırken, gerek Türk Hukukunda yer alan düzenleme,

gerekse Kıbrıs Türk Hukukunda yer alan düzenleme, vatansızlığın

önlenmesine hizmet etmektedir.

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti yurttaşlığına alınmak zorundadırlar. Diğer ülke-

lerdeki yasalara da bakıldığında evlenme nedeniyle yurttaşlığa alınma üç ile beş

yıl arasında bir sürede mümkün olmaktadır. Birlikte yaşam süresini bir yıldan

üç yıla çıkararak paravan evliliklerin azaltılması amaçlanmıştır. Yüksek Mahke-

menin açıkladığı son boşanma istatistiklerinde boşanmaların %50’sinin anlaşmalı

olduğu görülmektedir. Anlaşmalı boşanma istatistiklerinin yüksek çıkmasının en

önemli sebeplerinden biri de yabancılar ile yapılan evlilikler sonrasında yurttaşlık

alındıktan hemen sonra yapılan anlaşmalı boşanmalardır. Ancak evlilik süresinin

7 yılın üzerinde olması halinde üç yıllık süre kısaltılmıştır.”