

Vatandaşlık Hukuku Temel İlkelerinin Türk Hukuku ve Kıbrıs Türk Hukuku Açısından ...
400
Ancak, çok vatandaşlığı önleyici herhangi bir hükme yer verilme-
mesi tek başına kanun koyucunun bu konudaki yaklaşımına ilişkin
karar vermemiz için yeterli olmamakta; kanun koyucunun bilerek
susması durumunun söz konusu olabileceğini de göz ardı etmemek
gerekmektedir.
Ancak, tam anlamıyla değilse de, konuyla ilgili
“sınırlayıcı bir özel
hüküm”
olarak nitelendirebileceğimiz 25/1993 sayılı KYY md. 19’da yer
alan yabancı bir erkek ile evlenmesi sonucunda bir başka devlet vatan-
daşlığını kazanan kadının, Kıbrıs Türk vatandaşlığını koruyacağına
ilişkin hüküm ile de, çok vatandaşlığın kabul edildiği görüşü destek-
lendiği zaman, kanunun, çok vatandaşlığı benimsediği şüpheye yer
kalmayacak şekilde anlaşılmaktadır.
Bu kapsamda, Kıbrıs Türk Hukukunda da tıpkı Türk Hukukunda
olduğu gibi çok vatandaşlığın mümkün olduğu, diğer bir deyişle, “her-
kesin
yalnız
bir vatandaşlığı olmalıdır” şeklindeki etkisini kaybeden
vatandaşlık hukuku ilkesinin, Kıbrıs Türk Hukukunda, benimsenme-
diği görülmektedir.
Diğer yandan, YKYY’nda ise, yürürlükte olan 25/1993 sayılı
KYY’nın aksine, 5901 sayılı TVK’da olduğu gibi, çok vatandaşlığa iliş-
kin bir özel hükme yer verilmektedir.
“Yurttaşlığın korunması”
başlıklı md. 23’de,
“Yabancı bir devlet yurt-
taşlığını kazanan Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti yurttaşları Kuzey Kıbrıs
Türk Cumhuriyeti yurttaşlığını korumaya devam ederler.”
hükmü yer al-
maktadır.
Buna göre, YKYY’nda da, çok vatandaşlık benimsenmiş; diğer bir
ifadeyle, “herkesin
yalnız
bir vatandaşlığı olmalıdır” şeklindeki etki-
sini kaybeden vatandaşlık hukuku ilkesinin benimsenmediği görül-
mektedir.
İşte bu nedenle, “herkesin
mutlaka
bir vatandaşlığı olmalıdır” ilke-
sine ilişkin olarak vatansızlığın önlenmesine hizmet eden düzenleme-
leri incelerken olduğu gibi, “herkesin
yalnız
bir vatandaşlığı olmalıdır”
ilkesine ilişkin olarak, çok vatandaşlığın önlenmesine hizmet eden
değil, çok vatandaşlığa cevaz veren düzenlemeler inceleme konusu ya-
pılacaktır.