Previous Page  401 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 401 / 473 Next Page
Page Background

Vatandaşlık Hukuku Temel İlkelerinin Türk Hukuku ve Kıbrıs Türk Hukuku Açısından ...

400

Ancak, çok vatandaşlığı önleyici herhangi bir hükme yer verilme-

mesi tek başına kanun koyucunun bu konudaki yaklaşımına ilişkin

karar vermemiz için yeterli olmamakta; kanun koyucunun bilerek

susması durumunun söz konusu olabileceğini de göz ardı etmemek

gerekmektedir.

Ancak, tam anlamıyla değilse de, konuyla ilgili

“sınırlayıcı bir özel

hüküm”

olarak nitelendirebileceğimiz 25/1993 sayılı KYY md. 19’da yer

alan yabancı bir erkek ile evlenmesi sonucunda bir başka devlet vatan-

daşlığını kazanan kadının, Kıbrıs Türk vatandaşlığını koruyacağına

ilişkin hüküm ile de, çok vatandaşlığın kabul edildiği görüşü destek-

lendiği zaman, kanunun, çok vatandaşlığı benimsediği şüpheye yer

kalmayacak şekilde anlaşılmaktadır.

Bu kapsamda, Kıbrıs Türk Hukukunda da tıpkı Türk Hukukunda

olduğu gibi çok vatandaşlığın mümkün olduğu, diğer bir deyişle, “her-

kesin

yalnız

bir vatandaşlığı olmalıdır” şeklindeki etkisini kaybeden

vatandaşlık hukuku ilkesinin, Kıbrıs Türk Hukukunda, benimsenme-

diği görülmektedir.

Diğer yandan, YKYY’nda ise, yürürlükte olan 25/1993 sayılı

KYY’nın aksine, 5901 sayılı TVK’da olduğu gibi, çok vatandaşlığa iliş-

kin bir özel hükme yer verilmektedir.

“Yurttaşlığın korunması”

başlıklı md. 23’de,

“Yabancı bir devlet yurt-

taşlığını kazanan Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti yurttaşları Kuzey Kıbrıs

Türk Cumhuriyeti yurttaşlığını korumaya devam ederler.”

hükmü yer al-

maktadır.

Buna göre, YKYY’nda da, çok vatandaşlık benimsenmiş; diğer bir

ifadeyle, “herkesin

yalnız

bir vatandaşlığı olmalıdır” şeklindeki etki-

sini kaybeden vatandaşlık hukuku ilkesinin benimsenmediği görül-

mektedir.

İşte bu nedenle, “herkesin

mutlaka

bir vatandaşlığı olmalıdır” ilke-

sine ilişkin olarak vatansızlığın önlenmesine hizmet eden düzenleme-

leri incelerken olduğu gibi, “herkesin

yalnız

bir vatandaşlığı olmalıdır”

ilkesine ilişkin olarak, çok vatandaşlığın önlenmesine hizmet eden

değil, çok vatandaşlığa cevaz veren düzenlemeler inceleme konusu ya-

pılacaktır.