Previous Page  392 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 392 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Ayhan DOLUNAY

391

olacağı yönünde bir düzenlemeye gidilmesi yerinde olacaktı.

Yapılması arzu edilen değişiklikler bu yöndeyken, 5901 sayılı

TVK’nda, ne vatansız kişilerin, bir Türk vatandaşı ile evlendiklerinde,

doğrudan Türk vatandaşlığını kazanacağı

58

ne de, Türk vatandaşlığını

evlilik yolu ile kazananların vatansız küçük çocuklarının doğrudan

Türk vatandaşlığına alınacağı yönünde bir düzenlemeye yer verilme-

miştir. Bu durum eleştiri konusudur.

Kıbrıs Türk Hukukunda, evlenme yolu ile vatandaşlık kazanılma-

sı ise, 25/1993 sayılı KYY, md. 7 ile düzenleme altına alınmaktadır.

25/1993 sayılı KYY md. 7/3 (a) uyarınca, bir Kıbrıs Türk vatandaşı

ile evlenen kadın ya da erkek, vatansız olması halinde, diğer şartlar

aranmaksızın, doğrudan Kıbrıs Türk vatandaşlığını kazanacaktır. Bu

durum vatansızlığın önlenmesi açısından iyi bir düzenlemedir ve va-

tansızlığın önlenmesine, Türk hukukunda 5901 sayılı TVK’da yer ve-

rilmeyen şekilde hizmet etmektedir.

Bir Kıbrıs Türk vatandaşlı ile evlenen kişinin, küçük çocuk ya da

çocuklarının vatandaşlığı kazanmasına ilişkin bir hükmeyse 25/1993

sayılı KYY’nda rastlanmamaktadır.

Diğer yandan, YKYY’nda da, md. 10/3 uyarınca, bir Kıbrıs Türk

vatandaşı ile evlenen kişi, vatansız ise, doğrudan Kıbrıs Türk vatan-

daşlığını kazanacaktır. Ancak, md. 10/5 uyarınca, Kıbrıs Türk vatan-

daşlığının kazanılmasını sağlayan evlilik, 3 (üç) yıldan önce boşanma

ile sonuçlanırsa, vatandaşlık kazanan kişinin vatandaşlığı iptal edile-

cektir.

59

58

Aybay/Özbek, 141-142.

59

İlgili madde gerekçesinde şu ifadelere yer verilmektedir: “Tasarının 10’uncu mad-

desi ile KKTC yurttaşları ile evlenen yabancıların yurttaşlığı kazanmaları düzen-

lenmiştir. Mevcut Yasada bir yıl olan süre üç yıla çıkarılmıştır. Bunun nedeni Ül-

kemizde 2004 yılında Yabancılar ve Muhaceret Yasasında değişiklik yapılması so-

nucu ülkede izinsiz kalan yabancılara izinsiz kalınan gün sayısı dikkate alınarak

para cezası uygulanmaya başlanmıştır. Söz konusu cezalardan kurtulmak veya

vatandaşlığın avantajlarından yararlanmak amacıyla

bazen

para karşılığı bazen de

yabancı olan kişiye yardım etmek amacıyla paravan evlilikler yapılmaya başlan-

mıştır. Evlenen taraflardan vatandaş olan taraf açısından paravan olmayan ancak

yabancı taraf açısından paravan olan evlilikler de mevcuttur. Gerek her iki taraf

açısından paravan gerekse sadece yabancı taraf açısından paravan olan evlilikler

nedeniyle vatandaş olan yabancılar hemen boşanma davası açıp boşanmaktadır-

lar. Bugün itibariyle yürürlükte bulunan Yurttaşlık Yasasında Kuzey Kıbrıs Türk

Cumhuriyeti yurttaşı ile evlenen yabancı kişiler bir yıl birlikte yaşamaları halinde