

TBB Dergisi 2016 (122)
Didem YILMAZ
49
yın ilkelerine ve yayın adaletine ters düştüğünü, seçim hukukunun gerektir-
diği eşitlik, serbestlik ve dürüstlük ilkelerine aykırılık teşkil ettiğini belirterek
Cumhurbaşkanı tarafından yapılacak konuşmaların seçim sürecine ve vatan-
daşın oyuna herhangi bir şekilde tesir edecek kısımlarına radyo ve televizyon
yayınlarında yer verilmemesini talep etmiştir
(§6,7). YSK bu talebe verdiği
cevapta, seçim döneminde yapılacak yayınlara ilişkin kuralları hatır-
latmış ve bunlar içinde
Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna medya hizmet
sağlayıcılarının Cumhurbaşkanının faaliyetleri ile ilgili yayınları izlemesi,
raporlaması ve değerlendirmesi görevi verilmediği(ni), Anayasanın 79. mad-
desindeki düzenlemenin, Cumhurbaşkanının sorumsuzluk haline ilişkin 105.
maddesini de kapsayacağı şekilde yorumlanması da mümkün (olmadığını)
bu
itibarla da bu
düzenleme nedeniyle Cumhurbaşkanının faaliyetlerine ait ya-
yınların bu kapsamda değerlendirilmesi olanağı da bulunma(dığını)
dile ge-
tirmiştir.
Bu karardan sonra Oğuz Oyan tarafından yapılan bireysel baş-
vuru hakkında Birinci Bölüm Üçüncü Komisyon, başvurunun kabul
edilebilirlik incelemesinin yapılmasını Bölümden talep etmiş; Birin-
ci Bölüm 7/7/2015 tarihinde, başvurunun niteliği itibarıyla Anayasa
Mahkemesi İçtüzüğü’nün 28. maddesinin 3. fıkrası uyarınca, dosyanın
Genel Kurula sevkine karar vermiştir (§2,3).
Şekil denetimine ilişkin açıklamaların bulunduğu değerlendirme
kısmında Anayasa Mahkemesi’nin, başvuruyu öncelikle konu unsu-
ru bakımından ele aldığı ve talebin hem 1982 Anayasası’nın hem de
AİHS’nin koruma kapsamında yer alan yasama organı seçimlerine
ilişkin olduğunu belirttiği görülmektedir. Sonucunda da, başvuruyu
serbest seçim hakkı ile ilgli bularak kabul edilebilirlik kararı vermiştir.
3
Mahkeme değerlendirmesinin devamında, ret kararına dayanak
teşkil eden gerekçelerden biri olan 6216 sayılı Kanunun 45. maddesini
3. fıkrasında yer alan hükmü hatırlatmaktadır. Söz konusu düzenleme,
3
Burada her ne kadar AYM milletvekili genel seçimleri ile ilgili olduğunu belirte-
rek, başvuru hakkında kabul edilebilirlik kararı vermiş olsa da, AYM’nin, 1982
Anayasası’nın 67. maddesinde güvence altına alınmış olan seçme ve seçilme hak-
kına ilişkin ihlal iddialarını, AİHS’ne ek 1nolu Protokolün 3. maddesi karşısında
sadece milletvekili genel seçimine ilişkin olacak şekilde değerlendirmesi, bireysel
başvuruyu yolunu söz konusu haklar bakımından daraltmaktadır. Bu tercihin de,
bireysel başvurunun amacı ile bağdaşmadığı gibi açık olarak anayasanın üstünlü-
ğünü ihlal ettiğinin de altını çizmek gerekmektedir.