Previous Page  53 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 473 Next Page
Page Background

Seçim Döneminde Cumhurbaşkanının Konuşmalarının Yüksek Seçim Kurulu Tarafından ...

52

itibariyle doğru olan bir karardır. Zira cumhurbaşkanının cezai so-

rumluluğunun düzenlendiği 105. madde seçim döneminde işletilebi-

lecek bir kural değildir. Bu madde, aşağıda ele alınacağı üzere, parla-

menter sistemin işleyişine ilişkin kurallarından biridir. YSK, kendisine

ait seçimlerin doğruluk ve dürüstlük ilkelerine uygun şekilde, serbest

ve eşit oy kurallarına uyulmasını sağlamakla görevlidir. Bu kuralların

cumhurbaşkanı tarafından ihlal edilip edilmediğinin tespiti ile onun

cezai sorumluluğunu başlatma gibi bir yetkisi yoktur. Ancak bu sonuç,

hiçbir şekilde cumhurbaşkanının seçim döneminde yaptığı konuşma-

ların hukuki olarak denetlenemeyeceği anlamına da gelmemektedir.

Meseleyi daha net ortaya koyabilmek için, Anayasa’nın 105. mad-

desinin uygulanma alanını tespit etmek gerekmektedir.

a) 1982 Anayasası’nın 105. maddesinin uygulanma alanı

Bilindiği üzere, parlamenter sistemde yürütme iki başlı bir yapıya

sahiptir. Bir yanda yasama organına karşı siyasal sorumluluğu haiz

bakanlar kurulu, diğer yanda sorumsuz bir devlet başkanı. Devlet

başkanının görevi ile ilgili işlemlerinden mutlak olarak sorumsuz tu-

tulduğu monarşilere benzer şekilde, cumhuriyet yönetimlerinde de

tek istisna -vatana ihanet- dışında cumhurbaşkanının sorumlu olma-

dığı ilkesi kural olarak kabul edilmiştir. Bu sebeple, devlet başkanı-

nın işlemlerinin sorumluluğu karşı imza kuralı ile Bakanlar Kurulu

üyelerine devredilmiştir. Kamu hukukunda yetki ve sorumlulukta

paralellik ilkesine dayanan karşı imza kuralı, klasik parlamenter sis-

temi benimsemiş olan 1949 tarihli Alman Anayasası’nın 58. ve 1947

tarihli İtalyan Anayasası’nın 89 maddesinde, cumhurbaşkanının halk

tarafından seçilme usulünü tercih etmiş olan 1920 tarihli Avusturya

Anayasası’nın 67/2. ve 1999 Finlandiya Anayasası’nın kanunların yü-

rürlüğe girmesine ilişkin 79. maddesinde açık olarak düzenlenmiştir.

Aynı şekilde 1958 tarihli Fransız Anayasası’nın 19. maddesi, halk tara-

fından seçilen devlet başkanının karşı imza kuralına tabi işlemlerini

düzenlemektedir.

Cumhurbaşkanının görevi ile ilgili olmayan tüm işlemlerinden ve

kararlarından ise kişisel olarak sorumlu olduğu neredeyse oybirliği ile

kabul edilmiş olmakla birlikte, Türk Hukukunda yargılanabilmesinin

görevden sonra mı olacağı, başka bir ifade ile yasama organı üyeleri