Previous Page  54 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Didem YILMAZ

53

gibi dokunulmazlıktan faydalanıp faydalanamayacağı tartışmalıdır ve

bu çalışmanın konusu dışında kalmaktadır.

1982 Anayasası’nın 105.maddesi, cumhurbaşkanının sorumluluk

ve sorumsuzluk hallerini düzenlemektedir. Bu hükümde hukuki re-

jimi farklı 2 kategori işlem bulunmaktadır: ilki cumhurbaşkanının,

Başbakan veya ilgili bakanın imzalayarak sorumluluğu üstlendikleri

kararları; diğer ise cumhurbaşkanının tek başına yapabileceği işlemle-

ri, resen imzaladığı kararları ve cumhurbaşkanının emirleri.

5

İlk grup

işlemden doğan sorumluluk, cumhurbaşkanının kararını imzalayan

Başbakan veya ilgili bakana aittir. Diğer kategori işlemler içinse, 1982

Anayasası yargı yoluna gidilemeyeceğini kabul etmiştir. Bu düzen-

leme, cumhurbaşkanının görevi gereği yaptığı bu işlemlerin iptali

için idari dava, suç oluşturduğu iddiasıyla ceva davası ya da huku-

ki sorumuluğu sebebiyle adli yargıda dava açılamayacağı anlamına

gelmektedir. 1982 Anayasası’nın Danışma Meclisi tarafından kabul

edilen halinde, cumhurbaşkanının tek başına yapacağı işlemler lis-

tesine yer verilmişti. Ancak bu liste MGK tarafından çıkarıldığı için,

karşı-imzaya tabi olmayan ve aynı zamanda da yargı yoluna kapalı

olan işlemlerin hangileri olduğu Anayasa’da açık değildir. Anayasa

Mahkemesi’nin 1961 Anayasası döneminde vermiş olduğu ve 1982

Anayasası döneminde de devam ettirdiği içtihadı bu belirsizliğe bir

ölçüde ışık tutmuştur.

6

Mahkemeye göre, cumhurbaşkanının devleti

temsil görevi gereği yapacağı işlemler ile yürütmenin bir kanadı ola-

rak katıldığı işlemler arasında bir ayırım yapmak gerekmektedir. İlk

durumda karşı imza kuralına gerek bulunmamakla beraber, ikinci

durumda karşı imza olmazsa olmaz bir niteliği haizdir.

Ancak, 1982 Anayasası’nın 104. maddesine ve çeşitli yasalara ba-

kıldığı zaman,

7

cumhurbaşkanının tek başına yaptığı ancak karşı imza

5

Bu konuda detaylı bir değerlendirme için bkz: Ali Ulusoy, Cumhurbaşkanı’nın

tek başına Yaptığı İşlemler ve Yargısal Denetim Sorunu,

Ankara Barosu Dergisi,

Yıl:68, S:3, Yıl: 2008, s:13-25. Yazar burada, cumhurbaşkanının tek başına yapaca-

ğı işlemleri, iradesinin başka makamlarca sınırlandığı ve sınırlanmadığı işlemler

şeklinde ikili ayırım getirmektedir. İlk gruba örnek olarak cumhurbaşkanının rek-

tör atama işlemi; ikinci gruba örnek olarak da yüksek yargıya üye atama işlemi

gösterilmektedir.

6

AYKM E. 1975/183, K. 1976/15, kt:16/3/1976; E. 1979/22, K. 1979/45, kt:

18/12/1979; E. 1992/37, K. 1993/18, kt: 27/4/1993.

7

Bu yasalara örnek olarak 2876 sayılı Atatürk, Dil, Kültür ve Yüksek Tarih Kurumu

Kanunu ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu verilmekte-