

TBB Dergisi 2016 (122)
Didem YILMAZ
51
vuru da AYM, ilçe seçim kurulu başkanının faaliyetini açık şekilde
yargısal faaliyet olarak kabul etmiş ve bireysel başvuru kapsamında
değerlendirmiş iken seçim uyuşmazlıklarında en üst derece yargı or-
ganına YSK kararlarını bunun dışında bırakması bir çelişkidir. Ayrıca,
itiraz veya şikayet yoluyla il veya ilçe seçim kurulu kararları YSK’nın
önüne gelebilmekte ama bazı kararlar kesin olduğu için gelememek-
tedir. Şu durumda, YSK’ya gelen kararlar bireysel başvuru kapsamı
dışında kalmakta ama il veya ilçe seçim kurulunun kesin olan kararla-
rına karşı bireysel başvuru yapılabilmektedir. Bu durum Anayasa’nın
67. maddesinde yer alan seçme ve seçilme hakkı açısında bir ikilem
yarattığı ve bireysel başvurunun anlam ve niteliği ile bağdaşmadığı
sonucuna ulaşılmaktadır.
Karşı oy gerekçesinde ayrıca, seçim iş ve işlemleri hakkında baş-
vuruların hızlı çözülmesi gereken konular olduğu, bu sebeple de bi-
reysel başvuru sürecinin gecikme yaratacağı için bunların bireysel
başvuruya konu olmayacağına ilişkin değerlendirmenin de temelsiz
olduğuna değinilmiştir.
Sonuç olarak, Oğuz Oyan başvurusunun temelinde (B.
No:2015/8818) milletvekili genel seçimi döneminde, cumhurbaşkanı-
nın konuşmalarının, halkı etkileyebilecek bölümlerinin çıkartılması
talebi yer almaktadır. Önce YSK, hem ilgili kanunlarda kendisine bu
yönde bir görev verilmediğini hem de 1982 Anayasası’nın 79. maddesi-
nin, 105. maddeyi kapsayacak genişlikte olmadığını söylemiştir. AYM
de, cumhurbaşkanının konuşmalarının bazı kısımlarının çıkarılması-
na ilişkin talebin, bireysel başvurunun konusun olamayacağını belirt-
miştir. Bu itibarla değinilmesi gereken ilk mesele, cumhurbaşkanının
genel seçim döneminde yaptığı konuşmaların, 1982 Anayasası’nın 105.
maddesi kapsamında değerlendirilip değerlendirilemeyeceğidir.
1- Cumhurbaşkanının genel seçim döneminde yaptığı
konuşmaların, 1982 Anayasası’nın 105.maddesi kapsamında
değerlendirilmesi mümkün müdür?
Anayasa Mahkemesi’nin bireysel başvuru yoluyla önüne gelen
davada yer alan YSK kararında, cumhurbaşkanının faaliyetlerinin 79.
madde çerçevesinde ele alınarak 105. maddedeki sorumluluğu kapsa-
yacak şekilde değerlendirilemeyeceği belirtilmiştir. Bu karar, sonucu