Previous Page  52 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Didem YILMAZ

51

vuru da AYM, ilçe seçim kurulu başkanının faaliyetini açık şekilde

yargısal faaliyet olarak kabul etmiş ve bireysel başvuru kapsamında

değerlendirmiş iken seçim uyuşmazlıklarında en üst derece yargı or-

ganına YSK kararlarını bunun dışında bırakması bir çelişkidir. Ayrıca,

itiraz veya şikayet yoluyla il veya ilçe seçim kurulu kararları YSK’nın

önüne gelebilmekte ama bazı kararlar kesin olduğu için gelememek-

tedir. Şu durumda, YSK’ya gelen kararlar bireysel başvuru kapsamı

dışında kalmakta ama il veya ilçe seçim kurulunun kesin olan kararla-

rına karşı bireysel başvuru yapılabilmektedir. Bu durum Anayasa’nın

67. maddesinde yer alan seçme ve seçilme hakkı açısında bir ikilem

yarattığı ve bireysel başvurunun anlam ve niteliği ile bağdaşmadığı

sonucuna ulaşılmaktadır.

Karşı oy gerekçesinde ayrıca, seçim iş ve işlemleri hakkında baş-

vuruların hızlı çözülmesi gereken konular olduğu, bu sebeple de bi-

reysel başvuru sürecinin gecikme yaratacağı için bunların bireysel

başvuruya konu olmayacağına ilişkin değerlendirmenin de temelsiz

olduğuna değinilmiştir.

Sonuç olarak, Oğuz Oyan başvurusunun temelinde (B.

No:2015/8818) milletvekili genel seçimi döneminde, cumhurbaşkanı-

nın konuşmalarının, halkı etkileyebilecek bölümlerinin çıkartılması

talebi yer almaktadır. Önce YSK, hem ilgili kanunlarda kendisine bu

yönde bir görev verilmediğini hem de 1982 Anayasası’nın 79. maddesi-

nin, 105. maddeyi kapsayacak genişlikte olmadığını söylemiştir. AYM

de, cumhurbaşkanının konuşmalarının bazı kısımlarının çıkarılması-

na ilişkin talebin, bireysel başvurunun konusun olamayacağını belirt-

miştir. Bu itibarla değinilmesi gereken ilk mesele, cumhurbaşkanının

genel seçim döneminde yaptığı konuşmaların, 1982 Anayasası’nın 105.

maddesi kapsamında değerlendirilip değerlendirilemeyeceğidir.

1- Cumhurbaşkanının genel seçim döneminde yaptığı

konuşmaların, 1982 Anayasası’nın 105.maddesi kapsamında

değerlendirilmesi mümkün müdür?

Anayasa Mahkemesi’nin bireysel başvuru yoluyla önüne gelen

davada yer alan YSK kararında, cumhurbaşkanının faaliyetlerinin 79.

madde çerçevesinde ele alınarak 105. maddedeki sorumluluğu kapsa-

yacak şekilde değerlendirilemeyeceği belirtilmiştir. Bu karar, sonucu