

Seçim Döneminde Cumhurbaşkanının Konuşmalarının Yüksek Seçim Kurulu Tarafından ...
50
Anayasada yargı denetimine kapatılmış olan kararlar aleyhine birey-
sel başvuru yapılamayacağını düzenlemektedir. Bu konuya ilişkin de-
ğerlendirmesinin Anayasa’nın 79. maddesinin son fıkrasında yer alan
hükümdeki YSK kararları aleyhine başka bir mercie başvurulamaz
kuralı açısından yapmıştır. Sonuç olarak da, Anayasa’da yer alan hük-
mün ne idari ne de kanun yoluna başvuruyu mümkün kıldığı tespitini
yaparak başvurunun konu bakımından yetkisiz sayılması gerektiğine
karar vermiştir (§26-28). Mahkeme konu ile ilgili son olarak önemli bir
hususa §30’ta oldukça kısa bir şekilde değinmiştir. Mahkeme ayrıca,
başvurucunun cumhurbaşkanının konuşmaları ile ilgili olarak YSK
karşısında dile getirdiği iddiaların bireysel başvuru konusu yapılama-
yacağına da karar vermiştir.
Mahkemenin iki üyesinin yazdığı karşı oy, AYM’nin bundan önce
vermiş olduğu Atilla Sertel (B. No:2015/6723) kararına
4
gönderme ya-
pılarak açıklanmıştır. Atıf yapılan kararda söz konusu üyeler, YSK ka-
rarlarına karşı başka mercie başvurulamaması konusunda çoğunluk
görüşünden ayrılmışlar. Bu üyeler, 2015/6723 sayılı kararda şu gerek-
çelere dayanmaktadırlar:
Anayasa’nın 79. maddesi, seçimlerin yönetim ve denetimini yar-
gı organlarına bırakmakla, seçim kurullarının yargısal nitelikleri-
ni kabul etmiş bulunmaktadır. Bunun sonucu olarak da, YSK seçim
uyuşmazlıklarında en üst yargı yeridir. Anayasa’nın 79. maddesinin 2.
fıkrasındaki düzenleme, YSK’nın bu niteliğinden kaynaklanan ve ka-
rarlarına karşı başka bir üst yargı makamına başvuramama anlamına
gelmektedir. Bu durum, Anayasa’da yer alan diğer üst yargı organları-
nın kararlarının sahip olduğu özellikten farklı değildir.
Düzenlemeye ayrıca tarihsel yorum yöntemi ile de yaklaşan üye-
ler, bireysel başvurunun kabul edilmesinden 28 sene önce var olan bu
düzenlemenin, yeni kabul edilmiş bir hak arama yolunu sınırlandır-
ma amacına sahip olduğunu iddia etmenin de mümkün olmadığını
dile getirmişlerdir.
6723 numaralı bireysel başvuru kararında yer alan bu karşı oyda
ayrıca, çoğunluk görüşünün kabul edilmesi ile ortaya çıkacak sakın-
calar da şu şekilde ortaya koyulmuştur: 2013/3912 sayılı bireysel baş-
4
kt: 14/7/2015; RG: 7/10/2015-29495.