

Seçim Döneminde Cumhurbaşkanının Konuşmalarının Yüksek Seçim Kurulu Tarafından ...
56
1982 Anayasası’nın 2007 öncesi kabul ettiği cumhurbaşkanı, mec-
lis tarafından seçilmekteydi. Cumhurbaşkanı adayı, bir parlamento
üyesi olabileceği gibi dışarıdan gösterilecek bir kişi de olabilmekteydi.
Seçim yasama organı tarafından yapıldığında, parlamentodaki siyasi
partilerin kural olarak uzlaştıkları kişinin cumhurbaşkanı seçilmesi
söz konusu olmaktadır. Bunu da, seçilen kişinin her partiye aynı mesa-
fede durmasını sağlayan bir unsur olarak değerlendirmek mümkün-
dür. Buna bir de parlamento dışından aday gösterilme usulü eklenin-
ce, 2007 öncesi cumhurbaşkanının siyaset merkezli bir konuma sahip
olduğunu iddia etmek güçleşmektedir. Bu sebeple de, icrai yetkilerini
kullanırken bir politika tercihi yapması bir ölçüde törpülenmektedir.
Ancak 2007 yılında yapılan anayasa değişikliğinden sonra, cumhur-
başkanının partilerden ve siyasetten uzaklaştığını iddia etmek olduk-
ça güçtür.
1982 Anayasasında 2007 yılında yapılan değişikliğin, cumhurbaş-
kanının niteliği ve sorumluluğu üzerinde yaptığı etkiyi incelemeden
önce, kısaca bu değişikliğin neden gerçekleştiğini hatırlamak ve be-
nimsenen düzenlemenin ortaya çıkardığı yeni durumu ele almak ge-
rekmektedir.
Bilindiği üzere, 2007 yılının Mayıs ayında cumhurbaşkanı Ah-
met Necdet Sezer’in görev süresi dolacak olması sebebiyle yapılan
cumhurbaşkanlığı seçimi, parlamentoda bir siyasi kriz yaratmıştı. İlk
tur seçimleri tamamlanmasının ve bu parlamento kararının anayasa
mahkemesi tarafından eylemli içtüzük değişikliği sayılarak iptal edil-
mesinin
11
ardından gerçekleşen genel seçimler sonucu oluşan yeni ya-
sama organınca bir anayasa değişikliği hazırlanmış
12
ve 21 Ekim 2007
günü yapılan halkoylamasında kabul edilerek yürürlüğe girmiştir.
Bu değişiklik cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesini düzen-
lemektedir. Adaylık için ise bağımsız adaylık usulü benimsenmemiş,
adayların siyasi partiler tarafından gösterilmesi yolu tercih edilmiş-
tir. Şu durumda, cumhurbaşkanı seçimleri, siyasi partilerin katılımını
ve desteğini zorunlu hale getirmiş bulunmaktadır. Gerçi önceki dü-
zenlemeye göre de cumhurbaşkanının siyasi partilerin gösterecekleri
adaylar arasından seçilmesi ile siyasetin içinden çıktığı söylenebilir.
11
AYMK E. 2007/45, K. 2007/54, kt: 01.05.2007; RG: 27.06.2007-26565.
12
Kanun no: 5678, kt: 31.5.2007.