Previous Page  242 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 242 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Fahri Gökçen TANER

241

yaşına ilişkin düzenlemenin içi tamamen boşalır ve bir temenniden

ibaret kalır. Böyle bir yaklaşım da, çocuk yaşta evliliklerle mücadeleye

destek değil, köstek olur. Nitekim öğretide bazı yazarlar, sorunun çö-

zümünün evlenme yaşına ilişkin düzenlemenin toplumsal kabulünde

yattığını ifade etmekte ve çözümün burada aranması gerektiği üze-

rinde durmaktadırlar.

51

Kanımızca burada ceza kanunu, toplumdaki

küçük yaşta çocukların evlendirilmesini meşru gören “hastalıklı” ka-

bul edilebilecek anlayışla mücadelede önemli bir araçtır. Bu noktada

yukarda bahsedilen ceza hukukunun geliştirici işlevi ön plana çıkmalı

ve geri adım atılmamalıdır.

4. Çocuklar arasında rızaya dayalı gerçekleşen cinsel

davranışları cezalandırmak ne getirir ne götürür?

Kanımızca burada asıl önemli olan hukuken geçerli olmasa bile

birbirlerine karşı rızaen cinsel davranışta bulunan çocukları cezalan-

dırıp cezalandırmamaktan öte, çocuklara sağlıklı cinsel eğitim veril-

mesidir. Elbette bu hukukçunun işi değildir. Ancak hukuki açıdan

bu eğitimin içermesi gereken iki temel unsur vardır. Bunlardan ilki

çocuklara kendilerine rızaları dışında kimsenin dokunamayacağının

öğretilmesidir. Diğer unsur ise çocuklara da, bir başka kimseye rıza-

ları dışında dokunmalarının, istenmeyen sonuçlara yol açabileceği bi-

lincinin kazandırılmasıdır.

Öncelikle ifade etmek gerekir ki çocuklar arasında rızaya dayalı

olarak gerçekleşen cinsel davranışlar cinsel istismar değildir. Zira bu-

rada, aradaki yaş farkı fazla olmadığı sürece her iki çocuk da eşit ko-

numda olduğundan, bir çocuğun diğerinden faydalanması

52

, istismar

etmesi mümkün değildir. Bu durumda büyük olan çocuğa ceza veril-

mesi, çocukların cinsel yönden erken bir deneyimden uzak tutulma-

sı şeklindeki amaca aykırıdır. Aradaki 3 yaşlık fark çocukların akran

olmalarını gözetmesi bakımından önemlidir. Böylece biri diğerinden

biraz daha erken okula başlayan, yılın ilk aylarında doğan, mahallede

yaşı yakın olduğu için birbiriyle arkadaşlık eden çocuklar bu kapsam-

da kalacaktır.

51

Dursun, s. 67.

52

Fiandaca-Musco

,

s. 212