

TBB Dergisi 2016 (124)
Fahri Gökçen TANER
241
yaşına ilişkin düzenlemenin içi tamamen boşalır ve bir temenniden
ibaret kalır. Böyle bir yaklaşım da, çocuk yaşta evliliklerle mücadeleye
destek değil, köstek olur. Nitekim öğretide bazı yazarlar, sorunun çö-
zümünün evlenme yaşına ilişkin düzenlemenin toplumsal kabulünde
yattığını ifade etmekte ve çözümün burada aranması gerektiği üze-
rinde durmaktadırlar.
51
Kanımızca burada ceza kanunu, toplumdaki
küçük yaşta çocukların evlendirilmesini meşru gören “hastalıklı” ka-
bul edilebilecek anlayışla mücadelede önemli bir araçtır. Bu noktada
yukarda bahsedilen ceza hukukunun geliştirici işlevi ön plana çıkmalı
ve geri adım atılmamalıdır.
4. Çocuklar arasında rızaya dayalı gerçekleşen cinsel
davranışları cezalandırmak ne getirir ne götürür?
Kanımızca burada asıl önemli olan hukuken geçerli olmasa bile
birbirlerine karşı rızaen cinsel davranışta bulunan çocukları cezalan-
dırıp cezalandırmamaktan öte, çocuklara sağlıklı cinsel eğitim veril-
mesidir. Elbette bu hukukçunun işi değildir. Ancak hukuki açıdan
bu eğitimin içermesi gereken iki temel unsur vardır. Bunlardan ilki
çocuklara kendilerine rızaları dışında kimsenin dokunamayacağının
öğretilmesidir. Diğer unsur ise çocuklara da, bir başka kimseye rıza-
ları dışında dokunmalarının, istenmeyen sonuçlara yol açabileceği bi-
lincinin kazandırılmasıdır.
Öncelikle ifade etmek gerekir ki çocuklar arasında rızaya dayalı
olarak gerçekleşen cinsel davranışlar cinsel istismar değildir. Zira bu-
rada, aradaki yaş farkı fazla olmadığı sürece her iki çocuk da eşit ko-
numda olduğundan, bir çocuğun diğerinden faydalanması
52
, istismar
etmesi mümkün değildir. Bu durumda büyük olan çocuğa ceza veril-
mesi, çocukların cinsel yönden erken bir deneyimden uzak tutulma-
sı şeklindeki amaca aykırıdır. Aradaki 3 yaşlık fark çocukların akran
olmalarını gözetmesi bakımından önemlidir. Böylece biri diğerinden
biraz daha erken okula başlayan, yılın ilk aylarında doğan, mahallede
yaşı yakın olduğu için birbiriyle arkadaşlık eden çocuklar bu kapsam-
da kalacaktır.
51
Dursun, s. 67.
52
Fiandaca-Musco
,
s. 212