Previous Page  250 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 250 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Yeşim YILMAZ

249

sonucunu doğurur ve özel hayatın gizliliğine, konut ve kişi dokunul-

mazlığına müdahale teşkil eder. Toplum çıkarları ile birey çıkarlarının

çatışma halinde olduğu ceza muhakemesinde her ne kadar işlendiği

iddia edilen suçun ispatı için delillerin elde edilmesi çok önemli olsa

da arama tedbirinin uygulanmasında kişilerin temel hak ve özgürlük-

leri çiğnenmemelidir. Bireyin özgürlük alanına müdahale teşkil eden

arama tedbirinin anayasal dayanakları 1982 Anayasası’nın 20. ve 21.

maddeleridir.

Anayasa’nın 20. maddesi uyarınca

“Herkes, özel hayatına ve aile ha-

yatına saygı gösterilmesini isteme hakkına sahiptir. Özel hayatın ve aile ha-

yatının gizliliğine dokunulamaz. Millî güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesi-

nin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlâkın korunması veya başkalarının hak

ve özgürlüklerinin korunması sebeplerinden biri veya birkaçına bağlı olarak,

usulüne göre verilmiş hâkim kararı olmadıkça; yine bu sebeplere bağlı olarak

gecikmesinde sakınca bulunan hallerde de kanunla yetkili kılınmış merciin

yazılı emri bulunmadıkça; kimsenin üstü, özel kâğıtları ve eşyası aranamaz

ve bunlara el konulamaz. Yetkili merciin kararı yirmi dört saat içinde görevli

hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını el koymadan itibaren kırk sekiz saat

içinde açıklar; aksi halde, el koyma kendiliğinden kalkar.”

Konutta arama

ise Anayasa’nın 21. maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre

“Kimsenin

konutuna dokunulamaz. Millî güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin ön-

lenmesi, genel sağlık ve genel ahlâkın korunması veya başkalarının hak ve

özgürlüklerinin korunması sebeplerinden biri veya birkaçına bağlı olarak usu-

lüne göre verilmiş hâkim kararı olmadıkça; yine bu sebeplere bağlı olarak ge-

cikmesinde sakınca bulunan hallerde de kanunla yetkili kılınmış merciin yazılı

emri bulunmadıkça; kimsenin konutuna girilemez, arama yapılamaz ve bura-

daki eşyaya el konulamaz. Yetkili merciin kararı yirmi dört saat içinde görevli

hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını el koymadan itibaren kırksekiz saat

içinde açıklar; aksi halde, el koyma kendiliğinden kalkar.”

Bireyin özel hayatının gizli alanına devletin müdahale etme-

si Anayasa’nın 20. ve 21. maddelerinin ihlali anlamına gelecektir.

Anayasa’nın 13. maddesi ise devletin özel hayatın gizli alanına mü-

dahale edebilmesi için kanuna uygun bir düzenleme ve işlem yapıl-

masını öngörmektedir. Buna göre, temel hak ve hürriyetlerin, özlerine

dokunulmaksızın yalnızca Anayasa’nın ilgili maddelerinde belirtilen

sebeplere bağlı olarak ve ancak kanunla sınırlanabileceği hüküm altı-

na alınmıştır. Bu sınırlamalar, Anayasa’nın sözüne ve ruhuna, demok-