Previous Page  300 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 300 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Yeşim YILMAZ

299

konusunda yönetmelik ile düzenleme yapma yetkisi bulunmamakta-

dır.

157

Aynı zamanda yönetmeliklerin normlar hiyerarşisinde Anayasa,

kanun ve tüzükten sonra yer alması dikkate alındığında üst kurallara

uygun olması gerekmektedir. Anayasanın “Temel Haklar ve Ödevleri”

kısmında yer verilen “özel hayatın gizliliği” ve “konut dokunulmazlı-

ğı hakkı” dokunulmaz, devredilmez, vazgeçilmez kişiliğe bağlı temel

haklardandır. Yine Anayasanın 20. ve 21. maddelerinde bu hakların

hangi hallerde ve nasıl sınırlanabileceği belirtilmiş ve sıkı koşullara

bağlanmıştır. Bu çerçevede Yönetmelik ile Anayasa ve CMK tarafın-

dan sağlanan güvenceyi ve hakkın özünü ortadan kaldıracak biçimde

düzenlemeler getirilmesi ve kamu görevlilerinin yetkilerinin genişle-

tilmesi, Anayasa ve CMK hükümlerine aykırılık oluşturmaktadır. Te-

mel hak ve özgürlüklere müdahaleye yönelik, özellikle uygulamadaki

pratik ihtiyaçlardan kaynaklanan hususların Yönetmelikte değil, ka-

nunda düzenlenmesi ve getirilen düzenlemenin de Anayasa’ya uygun

olması hukuk devleti

158

olmanın bir gereğidir.

Ceza muhakemesi, hukuka uygun araç ve yöntemlerle, özellikle

de insan hakları, insanlık onuru, doğruluk gibi temel ilkeleri ve temel

hak ve özgürlükleri çiğnemeye teşebbüs dahi etmeden maddi gerçeğe

ulaşmaya çalışmalıdır. Bu çerçevede aramanın yapılabilmesi, Anayasa

ve CMK m. 116 vd. düzenlemeleri uyarınca makul şüphenin bulun-

ması, hâkim kararı veya yetkili merciin yazılı emrinin bulunması ile

birlikte kişi, zaman ve yer bakımından bir takım şartlara tabidir. Yine

arama koruma tedbiri bakımından Anayasa ve kanunlarda getirilmiş

koşullar yanında, ona hâkim olan ilkelere de uyulmalıdır; aksi halde

gerçekleştirilen arama hukuka aykırı olacaktır. Hukuka aykırı şekilde

gerçekleştirilen arama sonucu elde edilen delil ise hukuka aykırı delil

157

Bkz. Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu E. 2007/2257 K. 2012/1117 T. 14.09.2012

http://www.istanbulbarosu.org.tr/images/haberler/20121117.pdf

Erişim Tari-

hi: 12.3.2015.

158

Hukuk devleti, Anayasa Mahkemesi’nin uygulamada yer edinmiş içtihatlarında;

“Eylem ve işlemleri hukuka uygun, insan haklarına saygı gösteren, bu hak ve

özgürlükleri koruyup güçlendiren, her alanda adaletli bir hukuk düzeni kurup

bunu geliştirerek sürdüren, Anayasa’ya aykırı durum ve tutumlardan kaçınan,

hukuku tüm devlet organlarına egemen kılan, Anayasa ve hukukun üstün ku-

rallarıyla kendini bağlı sayıp yargı denetimine açık olan, yasaların üstünde yasa

koyucunun da bozamayacağı temel hukuk ilkeleri ve Anayasa bulunduğu bilin-

cinde olan devlet” olarak tanımlanmıştır. Bkz. Anayasa Mahkemesi’nin 11 Ekim

1963 tarih ve K. l963/243 sayılı kararı.