

TBB Dergisi 2016 (125)
Halid ÖZKAN
355
ma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönet-
melikle düzenlenir.”
D. Unsurları/Özellikleri
İnsansız hava aracı, bir hava aracının sahip olması gereken özel-
liklere ve bunlarında yanında bazı ek özelliklere sahip olmalıdır. Türk
hukuku açısından bir aracın hava aracı olabilmesi için kanuni şart
olarak “havalanabilme” ve “havada seyredebilme” özelliklerine sahip
olması gerekmektedir.
50
Bunun yanında konumuz kapsamı sivil hava-
cılık kapsamındaki insansız hava araçları olduğundan Türk Havacılık
mevzuatı ve kuralları dikkate alındığında;
bir insansız hava aracının
ana unsurları
;
•
havalanabilme,
•
havada seyredebilme/kalabilme,
•
insansız (mürettebatsız) olma,
•
sivil nitelik arz etme ve
•
uzaktan veya otonom operasyon ile İHA pilotu tarafından
kontrol edilmedir.
1. Havalanabilme
Bir aracın, Türk Sivil Havacılık Kanunu kapsamında “hava aracı”
olarak değerlendirilebilmesi için öncelikle “havalanabilme” (take-off)
özelliğine sahip olması kanuni şarttır. İnsansız hava araçlarının da bu
bağlamda evleviyetle havalanabilme özelliğine sahip olması gerek-
mektedir. Havalanabilme, bir hava aracının sabit bir yüzeyde sabit bir
konumdayken,
51
bu konumdan ayrılarak uçuş veya havada kalabilme
evresine geçme eylemi veya “uçuşa başlama”
52
olarak tanımlanabilir.
Havalanma fiili, farklı hava araçları için farklı şekillerde olabil-
mektedir. Örneğin son gelişmelerle birlikte hibrid insansız hava araç-
50
İşgüzar, s.62-63; Sorgucu,
s.28
; Akkurt, s.63.; Kaner, s.14.
51
Akkurt, s.63.
52
http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/take-offEr.Tar.1.12.2015.