Previous Page  356 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 356 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Halid ÖZKAN

355

ma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönet-

melikle düzenlenir.”

D. Unsurları/Özellikleri

İnsansız hava aracı, bir hava aracının sahip olması gereken özel-

liklere ve bunlarında yanında bazı ek özelliklere sahip olmalıdır. Türk

hukuku açısından bir aracın hava aracı olabilmesi için kanuni şart

olarak “havalanabilme” ve “havada seyredebilme” özelliklerine sahip

olması gerekmektedir.

50

Bunun yanında konumuz kapsamı sivil hava-

cılık kapsamındaki insansız hava araçları olduğundan Türk Havacılık

mevzuatı ve kuralları dikkate alındığında;

bir insansız hava aracının

ana unsurları

;

havalanabilme,

havada seyredebilme/kalabilme,

insansız (mürettebatsız) olma,

sivil nitelik arz etme ve

uzaktan veya otonom operasyon ile İHA pilotu tarafından

kontrol edilmedir.

1. Havalanabilme

Bir aracın, Türk Sivil Havacılık Kanunu kapsamında “hava aracı”

olarak değerlendirilebilmesi için öncelikle “havalanabilme” (take-off)

özelliğine sahip olması kanuni şarttır. İnsansız hava araçlarının da bu

bağlamda evleviyetle havalanabilme özelliğine sahip olması gerek-

mektedir. Havalanabilme, bir hava aracının sabit bir yüzeyde sabit bir

konumdayken,

51

bu konumdan ayrılarak uçuş veya havada kalabilme

evresine geçme eylemi veya “uçuşa başlama”

52

olarak tanımlanabilir.

Havalanma fiili, farklı hava araçları için farklı şekillerde olabil-

mektedir. Örneğin son gelişmelerle birlikte hibrid insansız hava araç-

50

İşgüzar, s.62-63; Sorgucu,

s.28

; Akkurt, s.63.; Kaner, s.14.

51

Akkurt, s.63.

52

http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/take-off

Er.Tar.1.12.2015.