

İnsansız Hava Araçlarının/Drone’ların Türk Sivil Havacılık Hukukuna Göre Statüsü, Unsurları ...
374
Türk Ceza Kanunu’nda “hava ulaşım aracı” kavramının tercih
edilmesinin bilinçli olarak yapıldığı ve ulaşım için kullanılan hava
araçlarının ilgili suçlara konu edildiği düşüncesindeyim (bkz. TCK
179-180 ve TCK m.223).
96
Aksi takdirde TCK m.8’de geçtiği gibi “hava
aracı” kavramı tercih edilebilirdi.
97
İHA talimatı kapsamında yer almayan model uçak/hava araçla-
rı, oyuncaklar ve İHA statüsünde olmayan (azami kalkış ağırlığı 500
gr’dan daha az olan) hava araçları ile TCK m.179’da yer alan Trafik
Güvenliğini Tehlikeye Sokma ve TCK 180 Trafik Güvenliğini Taksirle
Tehlikeye Sokma suçlarının işlenemeyeceğini düşünmekteyim. Örnek
üzerinden aksinin kabulü halini açıklayacak olursak, model oyun-
cak arabaların karayolları trafiğine dâhil olduğu gibi bir sonuç ortaya
çıkacaktır. Buna karşın hava trafiğine veya kendine has hava trafiğe
mensup, “yük, hayvan ya da yolcu taşıyan, kamuya ya da özel kişiye
ait, motorlu veya motorsuz”
98
herhangi bir insansız hava aracı ile TCK
m.179 ihlal edilebilecektir.
Sonuç itibariyle TSHK’na İHA ve benzeri hava araçları için özel bir
suç tipinin konulması bir ihtiyaçtır. Bu suç tipi ile belirlenen sınıftaki
İHA›lar ile ancak Hava Trafiğinin Kasten Tehlikeye Sokulması suçu
işlenebilmelidir. Böylece doktrinde yaptığımız ayırım hukuki bir alt
yapıya kavuşmuş olacaktır.
C. İHAsavar Nedir? İHAsavar Kullanılması Meşru Müdafaa
Kapsamında Mıdır?
İnsansız hava araçlarının kullanımı ile ortaya çıkan birçok sorun-
dan sonra bu araçların durumu tartışılır hale gelmiştir. Örneğin üze-
96
Mukayeseli hukukta ise TCK m.223’e karşılık gelen İtalyan Ceza Kanunu’nun 432.
maddesinin gerekçesinde ulaşım aracı; “kamu taşımacılığına tahsis edilmiş olan,
paralı ya da parasız her türlü araç” olarak tanımlanmaktadır. Ayrıca yazarlar ki-
şilerin bizzat kendisine özel hizmet ve kullanımına tahsis edilmiş araçların her ne
kadar ulaşım fonksiyonu görmekteyseler de ulaşım aracı olarak değerlendirilme-
yeceği söylemektedirler. Hafızoğulları - Aygün Eşitli, s.19.
97
Doktrinde “ulaşım aracı yerine “taşıt” teriminin daha kapsayıcı olduğu için ter-
cih edilmesi gerektiği söylenmektedir. Bkz. Özbek - Kanbur - Doğan - Bacaksız
- Tepe
,
s.722
98
Önok, s.166.