Previous Page  57 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 57 / 393 Next Page
Page Background

Kolluk Gözetim Komisyonu Hakkında Mevzuat Eksenli Kısa Bir Değerlendirme

56

b. Görev ve Yetkileri

Komisyon’un görev ve yetkilerine geçmeden önce kanunun kap-

samını belirtmek gerekir:

(2) Bu Kanun, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutan-

lığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatındaki görevli kolluk personelinin

işlediği iddia edilen suçlarla veya disiplin cezası gerektiren eylem, tutum veya

davranışlarıyla ilgili olarak idari merciler tarafından yapılan ya da yapılması

gereken iş ve işlemleri kapsar.

(3) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşki-

latındaki görevli kolluk personelinin askeri görevlerinden doğan suçları, bu

Kanunun kapsamı dışındadır

.”

Komisyon’un AB ilerleme raporlarında işaret edilen görev ve yet-

kisi ön plana çıkmaktadır. Bunlar; m. 4/2’de belirtilen “

Kolluk görevlile-

rinin disiplin cezasını gerektiren eylem, tutum veya davranışlarıyla ilgili ihbar

ve

şikâyetlerin

Komisyona intikal etmesi veya Komisyon tarafından resen

öğrenilmesi üzerine Komisyon, Kurul Başkanlığından,

14

söz konusu ihbar

veya şikâyetlerin öğrenildiği tarihten itibaren otuz gün içinde disiplin

soruşturması açılmasını isteyebilir.”

Komisyon en az ayda bir defa olmak üzere toplanmaktadır. Başka-

nın veya başkan dışında en az üç üyenin birlikte talep etmesi halinde

de olağanüstü toplantıya çağırılmaktadır. Komisyon kararlarını en az

dört üyenin aynı yöndeki oylarıyla almaktadır. Komisyonun en az dört

üyeyle karar alması hususu da, kuruluşu göze alındığında fonksiyonel

bağımsızlığı sağlama anlamında yetersiz kalabilecek bir düzenleme-

dir. Komisyon toplantılarını en az beş üyenin katılımıyla yapabilmek-

te, bu halde dahi karar için yine dört oy gerekmektedir. Sivil üyelerin,

başka bir ifadeyle doğrudan kamu bürokrasisi içerisinde yer almayan

üyelerin, yalnızca üç adet olduğu düşünüldüğünde her halükarda ka-

rar almak için dört üyenin aynı yöndeki oylarını sağlamak kanaati-

mizce Komisyon’un bağımsızlığı ve tarafsızlığını şüpheye düşüren bir

etken olarak karşımıza çıkmaktadır.

Kanaatimizce Türkiye’nin hâlihazırda bulunan ve AB’nin ilerle-

14

m. 2/1-ğ Kurul: İçişleri Bakanlığı Mülkiye Teftiş Kurulu