

Kolluk Gözetim Komisyonu Hakkında Mevzuat Eksenli Kısa Bir Değerlendirme
56
b. Görev ve Yetkileri
Komisyon’un görev ve yetkilerine geçmeden önce kanunun kap-
samını belirtmek gerekir:
“
(2) Bu Kanun, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutan-
lığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatındaki görevli kolluk personelinin
işlediği iddia edilen suçlarla veya disiplin cezası gerektiren eylem, tutum veya
davranışlarıyla ilgili olarak idari merciler tarafından yapılan ya da yapılması
gereken iş ve işlemleri kapsar.
(3) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşki-
latındaki görevli kolluk personelinin askeri görevlerinden doğan suçları, bu
Kanunun kapsamı dışındadır
.”
Komisyon’un AB ilerleme raporlarında işaret edilen görev ve yet-
kisi ön plana çıkmaktadır. Bunlar; m. 4/2’de belirtilen “
Kolluk görevlile-
rinin disiplin cezasını gerektiren eylem, tutum veya davranışlarıyla ilgili ihbar
ve
şikâyetlerin
Komisyona intikal etmesi veya Komisyon tarafından resen
öğrenilmesi üzerine Komisyon, Kurul Başkanlığından,
14
söz konusu ihbar
veya şikâyetlerin öğrenildiği tarihten itibaren otuz gün içinde disiplin
soruşturması açılmasını isteyebilir.”
Komisyon en az ayda bir defa olmak üzere toplanmaktadır. Başka-
nın veya başkan dışında en az üç üyenin birlikte talep etmesi halinde
de olağanüstü toplantıya çağırılmaktadır. Komisyon kararlarını en az
dört üyenin aynı yöndeki oylarıyla almaktadır. Komisyonun en az dört
üyeyle karar alması hususu da, kuruluşu göze alındığında fonksiyonel
bağımsızlığı sağlama anlamında yetersiz kalabilecek bir düzenleme-
dir. Komisyon toplantılarını en az beş üyenin katılımıyla yapabilmek-
te, bu halde dahi karar için yine dört oy gerekmektedir. Sivil üyelerin,
başka bir ifadeyle doğrudan kamu bürokrasisi içerisinde yer almayan
üyelerin, yalnızca üç adet olduğu düşünüldüğünde her halükarda ka-
rar almak için dört üyenin aynı yöndeki oylarını sağlamak kanaati-
mizce Komisyon’un bağımsızlığı ve tarafsızlığını şüpheye düşüren bir
etken olarak karşımıza çıkmaktadır.
Kanaatimizce Türkiye’nin hâlihazırda bulunan ve AB’nin ilerle-
14
m. 2/1-ğ Kurul: İçişleri Bakanlığı Mülkiye Teftiş Kurulu