

TBB Dergisi 2016 (126)
Taylan BARIN
55
Diğer iki sivil üyenin seçimi ise İçişleri ve Adalet Bakanlığı ile Bakan-
lar Kurulu arasında paylaştırılmıştır. Üye aday göstermede veya üye
seçmede avukat üye için Barolar Birliği, akademisyen üye için Yükse-
köğretim Kurumu veya Üniversitelerarası Kurul gibi mekanizmalara
inisiyatif verilmemiştir. Bu nedenle üyelerin seçilmesi ve buna bağlı
olarak da “sivil olma” durumları bağlamında komisyonun bağımsızlı-
ğı oldukça tartışmalıdır.
Komisyonun, İçişleri Bakanlığı bünyesinde sürekli bir komisyon
olarak teşekkül ettirilmek suretiyle Bakanlıktan ayrı bir tüzel kişilik
tanınmaması da komisyonun bağımsızlığını ve tarafsızlığını tartış-
malı hale getirmektedir. Burada bağımsızlığa ilişkin değindiğimiz hu-
suslara kanun tasarısını kaleme alanlarca da dikkat çekilerek genel
gerekçede şöyle denilmiştir;
“Komisyonun Tasarıda belirtilen görevleri kendi yetki ve sorum-
luluğu altında bağımsız olarak yerine getirmesi öngörülmekte, bu-
nunla birlikte Komisyonun organik anlamda bağımsızlığından ziyade
fonksiyonel anlamda bağımsızlığına yönelik düzenlemeler getiril-
mektedir. Bu itibarla Komisyonun üyelik kompozisyonu kamuoyunun
şikâyet sistemine güven duygusunu güçlendirecek şekilde yapılan-
dırmakta, öğretim üyeleri ve avukatlar arasından seçilecek üyeler ile
Başbakanlık İnsan Hakları Başkanının Komisyonda bulunması öngö-
rülmektedir. Komisyonun bağımsız ve tarafsız niteliğini korumak ba-
kımından kolluk teşkilatları temsilcilerine Komisyonda üye olarak yer
verilmemektedir.”
13
Kanaatimizce bu gerekçe bağımsızlık ve tarafsızlığı temin etme
anlamında tatmin edici olmaktan çok uzaktır.
rulun sekiz üyesi Bakanlar Kurulu, üç üyesi Cumhurbaşkanı tarafından seçi-
lir. Bakanlar Kurulunca seçilecek bir üye Yükseköğretim Kurulu tarafından
insan hakları alanında çalışmalar yapan öğretim üyelerinden önerilecek iki
aday arasından; yedi üye ise dördüncü fıkrada aranan
şartları taşımak kay-
dıyla, insan hakları alanında çalışmalar yapan sivil toplum kuruluşları, sen-
dikalar, sosyal ve mesleki kuruluşlar, akademisyenler, avukatlar, görsel ve
yazılı basın mensupları ve alan uzmanlarının göstereceği adaylar veya üyelik
başvurusu yapanlar arasından belirlenir.
Başkanın seçimi ise aynı kanun m. 10/7’de şöyle belirtilmiştir:
Başkan ve İkinci Başkan, Kurul tarafından Kurul üyeleri arasından seçilir.
13
T.C. Başbakanlık Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü, TBMM Başkanlığına
sunulan “Kolluk Gözetim Komisyonu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” s. 10.