

Toplanma Hakkı ve Kolluk Tedbirleri İlişkisi
22
kararında Kamu Başdenetçiliği, “özgürlükçü ve bireyci bakış açısın-
dan ve insan haklarının öneminden kuvvet alan modern devlet anla-
yışı gerekleri ve günümüz modern bilgi çağı toplumunun demokratik
talepleri ve beklentileri karşısında” TVGYK’nın lafzının ve ruhunun
yetersiz olduğunu
26
belirtmiş, özellikle yer, zaman ve şekil açısından
bu kanunun aşırı ve orantısız bir şekilde kısıtlamalar getirdiği konu-
sunda yasa koyucuyu ve uygulayıcıları uyarmıştır.
27
Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiseri de Gezi Parkı protestola-
rı ve sonrasında yaşananlar hakkında hazırladığı raporda, toplanma
hakkının kullanımını yer ve zaman bakımından kısıtlayacak olan ge-
nel hükümlerin uygulamada somut verilerle gerekçelendirilmesinin
gerekliliğini vurgulamış ve her tek olayın kendi şartları içerisinde
değerlendirilmesi gerektiğini belirtmiştir. Komisere göre, toplantıyı
düzenleyenlerin “yetkililerin kendilerine önerdiği seçenekler neyse
onları kabul etmeye veya planlanan toplantının temel unsurlarını,
özellikle de zamanını veya yerini, yetkililerle müzakere etmeye” mec-
bur bırakılmaları durumunda toplanma özgürlüğü hakkının özü ze-
delenmiş olmaktadır.
28
c. Toplanma Hakkının Kullanımının Ertelenmesi veya
Yasaklanması
TVGYK’nın on yedi, on sekiz ve on dokuzuncu maddeleri, toplantı
ve gösteri yürüyüşlerinin ertelenmesi ve yasaklanması durumlarını
düzenlemektedir. On yedinci madde, mahallin en büyük mülki ami-
rine “millî güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel
sağlığın ve genel ahlâkın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin
korunması amacıyla belirli bir toplantıyı bir ayı aşmamak üzere” erte-
leme veya “suç işleneceğine dair açık ve yakın tehlike mevcut olması
hâlinde” yasaklama yetkisi vermektedir. Bu erteleme veya yasakla-
ma kararı gerekçeli olmalıdır. On sekizinci maddeye göre bu kararın
26
T. C. Kamu Denetçiliği Kurumu, 2013/90 sayılı ‘Gezi Parkı Protestoları’ tavsiye
kararı, par. 250.
27
ibid, par. 248.
28
Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiseri Nils Muižnieks’in 1-5 Temmuz 2013 ta-
rihleri arasındaki Türkiye ziyaretini müteakiben hazırladığı rapor, 26 Kasım 2013,
s. 8.