

Toplanma Hakkı ve Kolluk Tedbirleri İlişkisi
26
yaramayanların bu görevlere atandığı yönündeki algı da bu görevi
yerine getiren amirlerin görevlerine ve personele olan saygısını yitir-
mesine neden olabilmektedir.
29
Personelin genç ve deneyimsiz olması,
sürekli kalabalık gruplar halinde aynı ortamda olmaları, grup psiko-
lojisine girmelerine veya toplanma hakkını kullanan kişilere karşı bir
“biz-onlar” ayrımına yönelmelerine neden olabilmektedir.
30
Yaşanan
bazı olaylar bu ayrımcı algının bilerek yaratıldığının ve genel olarak
burada olumsuzluk olarak belirttiğim çalışma şartlarının bilerek zor-
laştırıldığının düşünülmesine neden olmaktadır.
31
İsteyerek veya is-
temeyerek yaratılan tüm bu olumsuzluklar nedeniyle çevik kuvvet
polisinin emniyet teşkilatı içerisinde kurumsal yabancılaşmayı en yo-
ğun biçimde yaşayan birim olmasını beklemek yanlış olmayacaktır.
Bu yabancılaşma neticesinde çevik kuvvet personelinin hukuksal ma-
kamları, yasaları göz ardı etmesi, şiddetin kurallarını (ya da kuralsız-
lığını) başvuru noktası olarak alması şaşırtıcı olmamalıdır. Yasanın, ya
da yasal makamların olmadığı, sadece şiddetin belirleyici olduğu bir
ortamda da çevik, ülke içinde şiddeti uygulayan birincil mekanizma
olması nedeniyle “devlet benim” hatta “ben devletim” deme hakkı ve
görevini kendisinde görebilecektir. Yabancılaşma arttıkça, polis kendi-
sini ülkenin tek sahibi ve milletin menfaatlerinin tek koruyucusu sa-
yacaktır.
32
Nihayet karşısındaki kalabalığı toplanma hakkını kullanan
vatandaşlar olarak görme imkânını yitirecek ve
biz ve onlar
veya
devlet
ve devlet düşmanları
ayrımını merkeze alan bir algı geliştirebilecektir.
Polisin eğitim süreçlerinde ve materyallerinde toplantı ve gös-
terilerle ilgili bilimsel geçerliliği ve toplanma hakkı ile ilgili hukuki
29
T. C. Kamu Denetçiliği Kurumu, 2013/90, par. 416-419.
30
ibid, par. 433.
31
İpek İzci, “Çevik Kuvvete Çanakkale Gazı”, Radikal, 13.06.2013. http://www.
radikal.com.tr/turkiye/cevik_kuvvete_canakkale_gazi-1137517(erişim tari-
hi: 23.01.2015) Enis Tayman, “Gaz Sıkarken Küflü Ekmek Yemişler”, Radikal,
03.05.2013.
http://www.radikal.com.tr/turkiye/gaz_sikarken_kuflu_ekmek_ye-misler-1132067 (erişim tarihi: 23.01.2015)
Enis Tayman, “Çevik Kuvvet’te Bir Eylem 300 Sürgünle Sonuçlandı”, Radi-
kal, 04.01. 2013
http://www.radikal.com.tr/turkiye/cevik_kuvvette_bir_ey-lem__300_surgunle_sonuclandi-1115277 (erişim tarihi: 23. 01.2015)
Enis Tayman, “Polis Bugün Facebook’u Karartacak”, Radikal, 10.04.2012. http://
www.radikal.com.tr/turkiye/polis_bugun_facebooku_karartacak-1084468(eri-
şim tarihi: 23.01.2015)
32
Furkan Kararmaz, “Polisin Hukuka Uymak Konusundaki Gönülsüzlüğü Üzerine
Bir Tartışma”,
Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi
, Ankara 2014, C. 3, S. 2, s. 158.