Previous Page  32 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Furkan KARARMAZ

31

- Maddi güç, “polisin direnen kişilere karşı veya eşya üzerinde

bedenî kuvvetin dışında kullandığı kelepçe, cop, basınçlı su, göz

yaşartıcı gazlar veya tozlar, fizikî engeller, polis köpekleri ve atları

ile sair hizmet araçlarını,” ifade etmektedir.

Aynı maddeye göre polis,

- Meşru müdafaa halinde,

- Bedeni kuvvet ve maddi gücün direnişi kırmaya yetmemesi duru-

munda, direnişi kıracak ölçüde silah kullanma yetkisine sahiptir.

TVGYK’nın yirmi dördüncü maddesi, topluluk içerisinde küçük

bir grubun kanuna aykırı eylem ve tutumlarının bütün topluluğa mal

edilmemesi gerektiğini vurgulamıştır. Maddeye göre toplantı ve gös-

teri yürüyüşü içerisinde kanuna aykırı silah ve maddeler taşıyanlar

veya slogan atanlar varsa güvenlik güçleri öncelikle bunların uzaklaş-

tırılması ve toplantı veya gösterinin devam ettirilmesi yoluna başvur-

malıdırlar. Ancak, bu kişilerin sayı ve davranışları toplantının genel

olarak kanuna aykırı bir hal almasına neden oluyorsa müdahale edil-

mesi gerekmektedir. PÇKY’nin yirmi yedinci maddesi topluluğun içe-

risindeki küçük bir gruba veya topluluğun geneline müdahale edildiği

durumlarda kişilerin yakalanmasında gereği ölçüsünde zor kullanıl-

ması ve yakalanmış zanlılara karşı topluluğun tansiyonunu yükseltici

hareketlerden kaçınılması gerektiğini hükme bağlamıştır. Ancak ma-

alesef müdahale, yakalama ve nakil esnalarında ve de karakollarda

polisler tarafından kişilerin tekme tokat dövüldüğü, kişilere hakaret

edildiği, kadınlara cinsel tacizde bulunulduğu, erkeklerin fiili livata

ile tehdit edildiği ve az sayıda da olsa kişiler üzerinde sigara söndür-

me vb. ağır işkencelerin gerçekleştirildiği haberlere ve resmi raporlara

konu olmaktadır.

36

Keza AİHM’de de toplanma hakkıyla ilgili olan ve

Türkiye’nin mahkum edildiği kararların büyük çoğunluğu bildirim

şartının yerine getirilmemiş olmasından dolayı barışçıl gösterilere

kuvvet kullanılarak müdahale edilmesi ve müdahalelerin orantısız

sertliği gerekçeleri ile temellendirilmiştir.

37

36

Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiserliği, 2013, s. 12.

37

Ziya Ç. Tanyar, s. 593.