Previous Page  33 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 437 Next Page
Page Background

Toplanma Hakkı ve Kolluk Tedbirleri İlişkisi

32

Barışçıl toplanmalara zor kullanarak müdahale edilmesi veya ba-

rışçıl olmayan toplanmalara müdahale ederken orantısız güç kullanıl-

ması, sadece toplanma hakkıyla ilgili on birinci madde değil,

sözleşme-

nin kişi güvenliği hakkını düzenleyen ikinci maddesi, her türlü kötü muameleyi

yasaklayan üçüncü maddesi ve -kullanılan gücün kişinin yaşamını tehlikeye

sokması halinde- yaşam hakkını düzenleyen beşinci maddesi bakımından da

ihlallerin ortaya çıkmasına ve AİHM tarafından taraf devletler aleyhinde ka-

rarlar verilmesine neden olabilmektedir.

38

Toplanma hakkına müdahale

ile ilgili Türkiye hakkında çok sayıda mahkûmiyet kararının verilmiş

olmasının nedeni, mahkeme ve Türk idaresinin konuya bakışındaki

farklılıktır. Kararlara bakıldığında Türk idaresi için, bir toplantı veya

yürüyüş bakımından birincil önemde olan husus bildirim şartının

yerine getirilip getirilmemiş olmasıdır. Bu doğrultuda idare, toplantı

ve gösterileri kanuna uygun olanlar ve kanuna aykırı olanlar ayrımı

çerçevesinde değerlendirmekte ve idari eylem ve işlemler bu değerlen-

dirmeye göre şekillenmektedir. AİHM ise bir toplantı veya yürüyüşü

değerlendirirken öncelikle şiddet veya şiddete çağrı içerip içermeme-

sine ve de demokratik değerleri ortadan kaldırmaya yönelip yönelme-

mesine bakmakta ve bu doğrultuda barışçıl toplanmalar ve barışçıl

olmayan toplanmalar ayrımına gitmektedir. Barışçıl olmayan göste-

riler elbette AİHS’nin on birinci maddesinin korumasından yararla-

namayacaktır. Ancak mahkemeye göre barışçıl toplantılara müdahale

edilmesi demokratik bir toplumda gerekli olmadığı gibi demokratik

toplumun varlığı bakımından bir tehdit de teşkil edebilmektedir.

39

.

Türkiye lehine karara bağlanmış olan bir başvuruda AİHM, bildirim

şartı gerçekleştirilmeden düzenlenen bir gösteride polisin dağılın ih-

tarı üzerine topluluğun saldırıya geçmesinin ve kamuya özel kişilere

ait mallara zarar vermesinin toplanmanın barışçıl niteliğini ortadan

kaldırdığını ve bunun üzerine toplananların zor kullanılarak dağıtıl-

masının on birinci maddeye aykırılık teşkil etmediğini belirtmiştir.

40

Türkiye aleyhine verilen bir kararda ise bildirim şartının gerçekleşti-

rilmemiş olmasının bir yürüyüşün derhal dağıtılmasını gerektirmedi-

ğini, gösterinin barışçıl bir biçimde gerçekleştirildiği durumlarda zor

38

Ümit Kılınç, s. 293.

39

ibid, s. 283.

40

Ziya Ç. Tanyar, s. 607; Kamil Kartal/Türkiye, 29768/03, 16 Aralık 2008.