Previous Page  40 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Furkan KARARMAZ

39

o toplantının büyüklüğü oranında bir keşmekeşe neden olmaktadır.

Yoğun gaz, gürültü ve kaçışma esnasında yaralanan kişinin, şikâyetle

ilgili bu şartları yerine getirmesi çoğunlukla mümkün olamamakta-

dır. Çevik kuvvete arkası dönük bir şekilde kaçarken kafasından gaz

kapsülü ile vurulan kişinin olayla ilgili şikâyetinde kendisini vuran

kişiyi belirtmesini veya iddialarını belgelendirmesini beklemek adil

olmayacaktır. Bu tür durumlarda mağdurun olayı belirtmesi ile ye-

tinilmesi, kişiye ve olayın diğer detaylarına ilişkin bilgilerin savcılık

tarafından araştırılmasının öngörülmesi konunun doğasına bir nebze

daha uygun olacaktır. Belirtilmesi gereken diğer bir sorunlu düzenle-

me ise 1481 sayılı Asayişe Müessir Bazı Fiillerin Önlenmesi Hakkında

Kanundur. Bu kanunun üçüncü maddesi hakkında soruşturma veya

kovuşturma yürütülmekte olan kolluk görevlisinin duruşmalardan

vareste tutulabileceğini ve hakkında açığa alma, işten el çektirme iş-

lemlerinin uygulanamayacağını hükme bağlamaktadır. Bu hüküm,

sanık veya şüpheli kolluk görevlileri bakımından aşırı bir koruma ge-

tirmekte, bunların tutuklanmasını ise imkânsız kılmaktadır.

58

Zor kullanma yetkisinin sınırlarının aşılması nedeniyle bireylerin

bir zarara uğraması durumunda başvurulacak yasa hükmü TCK’nın

‘zor kullanma yetkisine ilişkin sınırın aşılması’ başlıklı iki yüz elli

altıncı maddesidir. Bu maddeye göre “zor kullanma yetkisine sahip

kamu görevlisinin, görevini yaptığı sırada, kişilere karşı görevinin

gerektirdiği ölçünün dışında kuvvet kullanması hâlinde, kasten ya-

ralama suçuna ilişkin hükümler” uygulanacaktır. Ancak işkence su-

çunu düzenleyen doksan dördüncü maddeye başvurulması da müm-

kündür. Zira iki yüz elli altıncı madde “zor kullanma yetkisine sahip”

kamu görevlisinden bahsetmektedir. Zor kullanma yetkisinin varlığı

her olay bakımından ayrı değerlendirilmelidir. Olayın unsurları, kamu

görevlisini hukuken zor kullanmayla yetkili kılmıyorsa bu durumda

gerçekleştirilen şiddet fiillerinin işkence olarak nitelendirilmesi de –

diğer şartların da varlığı halinde- söz konusu olabilecektir.

59

Toplanmalara yapılan müdahalelerde orantısız güç kullanımının

idare tarafından önlenmemesi ve yargı tarafından da cezasız bıra-

kılması AİHS’nin ikinci maddesi bakımından da ihlallerin meydana

58

Osman Doğru, 2013.

59

Kerem Altıparmak, 2013.