Previous Page  118 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 118 / 545 Next Page
Page Background

117

TBB Dergisi 2017 (128)

Gökhan Yaşar DURAN

öğrencilik nedeniyle askerliklerinin ertelenmesi mümkündür.

97

Yukarıda sayılan erteleme nedenleri, sadece askerlik yükümlülü-

ğünü belli bir süre yapmayı geciktirmekte ancak suçun konusuz kal-

masına diğer bir anlatımla yükümlünün askerlikten tamamen muaf

tutulmasına yol açmamaktadır.

Kanaatimizce 1111 sayılı Kanun’un 35 ve 36’ncı maddelerindeki açık

düzenlemeden anlaşılabileceği üzere, maddede bahsedilen erteleme

nedenleri, gerek er gerekse askerliğine yedek subay aday adayı olarak

yerine getirecek yükümlülerin, yoklama kaçağı eylemine ilişkin suç fa-

illerinin (AsCK m.63/1-a) ileri sürebilecekleri türden mazeretlerdir.

1111 sayılı Kanun’un 35’nci maddesi dışında ihtiyat erbaş/erler ba-

kımından Kanun’un 70’nci maddesinde sağlık nedenine dayalı olarak

başka bir erteleme nedeni daha düzenlenmektedir.

98

Yine 1076 sayılı Kanun’un

‘Yedek Subay ve memurlarının tecilleri’

başlıklı 25’nci maddesinde de, bazı özel şartlarda yedek subay aday

adaylar

ı

bakımından bazı erteleme nedenlerinden

99

bahsedilmektedir.

97

1111 sayılı Kanun’un m.36 hükmü şöyledir: ‘Emsali doğumluların yoklaması sıra-

sında lise veya dengi okuldan mezun olduğunu belgeleyenlerin askerlikleri üç yıl,

fakülte veya yüksekokuldan ilişikleri kesilenlerle yüksekokul mezunlarının asker-

likleri ise 29 yaşını tamamladıkları yılın sonu esas alınarak iki yıl süreyle ertele-

nir…’; NitekimAskeri Yargıtay, ‘Yoklama kaçağı olarak aranmakta iken 14.11.2001

tarihinde yurda giriş yaparken hava alanında yakalanan, 15.11.2001 tarihinde son

yoklamasının yapılmasını müteakip, 1111 S.K. nun 36 ncı maddesi uyarınca lise

mezunu olması nedeniyle sevk tehir hakkını kullanan sanığın, askere sevkinin

31.12.2002 tarihine kadar ertelenmiş olması karşısında, daha önce sevk tehir hak-

kını kullanmaktan vazgeçmiş olduğundan söz edilemeyeceğinden ve sevk tehir

süresi sonuna kadar sevke katılması gerekmediğinden, bu tarihten önce yoklama

kaçağı suçunu işlediğinden söz edileme(yeceğine)’ karar vermiştir (As.Yar.4D.,

30.12.2003, 2003/1261-1258 E-K., As.Yar. Der., S.16, Y.2004, s.143-144).

98

1111 sayılı Kanunun 70’nci maddesi şöyledir: ‘Çağrılma zamanında hasta olduk-

larından dolayı katılamayan yedek erbaş ve erlerden bu durumlarını resmi veya

Askerî hekim yahut sağlık kurulu raporu ile tespit ettirenler herhangi bir cezai

işleme tabi tutulmazlar. Ancak, iyileştiklerinde emsalleri kadar hizmet yapmak

üzere askere alınırlar’.

99

1076 sayılı Kanunun 25’nci maddesi şöyledir: ‘Yedek subay ve yedek Askerî me-

murlardan hiçbirisi barış ve savaş hizmetinden istisna edilemez. Ancak Türkiye Bü-

yük Millet Meclisi üyeleri, üyeliklerinin devamı müddetince ertelenmiş sayılırlar.

Silahlı Kuvvetler bünyesinde veya yurt içi ve yurt dışı müttefik karargâhlarında ça-

lışan sivil kilit ve uzman personelden Genelkurmay Başkanlığınca tespit edilenler,

olağanüstü hal, seferberlik veya savaş halinin devamı müddetince ve bulundukları

kadrolarda çalıştıkları sürece Milli Savunma Bakanlığınca ertelenirler. Bu perso-

nelin olağanüstü hal, seferberlik veya savaş halinin devamı süresince görevden