Previous Page  119 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 119 / 545 Next Page
Page Background

118

Askerî Ceza Hukukunda Yoklama Kaçağı, Bakaya, Saklı Suçu (ASCK m.63)

c. 1111 sayılı Kanun’un 26’ncı Maddesi

1111 sayılı Kanun m.26/1’de

100

bir takım mazeret nedenlerine yer

verilmektedir. Bu nedenler; ‘

Yükümlünün yoklamada bulunamayacak dere-

cede hastalığının olması’, ‘yükümlünün yoklamada bulunamayacak derecede

arızasının olması, ‘yükümlünün yoklamada sırasında hapiste bulunması, ‘yü-

kümlünün yoklamada tutuklu olması’ ‘yükümlünün yoklama sırasında orta

veya yüksek

öğrenimde öğrenci olması’ şeklinde özetlenebilir

101

.

ayrılmaları bağlı bulundukları Komutanlığın iznine tabidir. İzin almaksızın görevi

terk edenler 3634 sayılı Milli Müdafaa Mükellefiyeti Kanununun 66 ncı maddesine

göre cezalandırılırlar. Milli hayatın ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin muhtaç olduğu

resmi ve özel, yerli ve Türkiye’deki yabancı kurumların kamu hizmeti faaliyetle-

rine devam edebilmeleri için bu gibi kurumların kilit yerlerinde çalışan yedeklik

çağındaki yükümlülerden Türk Silahlı Kuvvetlerinin ilk ihtiyacı dışında kalan bir

kısım yedek subay ve yedek Askerî memurlar olağanüstü durumun, seferberlik ve

savaş hallerinin devamında aşağıdaki esaslar dâhilinde ve geçici olarak barıştaki

görev ve hizmet kadrolarında bırakılabilirler: a) Olağanüstü durumun, seferberlik

ve savaş hallerinin devamında her erteleme işlemi en çok iki aya kadar hüküm ifa-

de eder. Bu sürenin içinde veya sonunda Genelkurmay Başkanlığının göstereceği

lüzum üzerine Milli Savunma Bakanlığının teklifi ile Bakanlar Kurulunca, Türkiye

Büyük Millet Meclisi üyeleri hariç, diğer ertelemeler kısıtlanabilir veya kaldırıla-

bilir. b) Olağanüstü durumun, seferberlik ve savaş hallerinin devamında bilimsel

araştırma, geliştirme ve uygulama çalışmalarının yürütülmesi için hizmetlerine

ihtiyaç duyulan yedek subay ve yedek Askerî memurların ertelenmeleri (a) fık-

rasında gösterilen usul ile kaldırılabilir. c) Her hangi bir yedek subayın ve yedek

Askerî memurun ertelenebilmesi için o kimsenin olağanüstü durumun, seferberlik

ve savaş hallerinin başlangıç tarihinden itibaren en az üç aydan beri kilit mevkiin-

de çalışmaya devam etmiş olması şarttır. Ancak, savaş halinin devamında doğacak

erteleme ihtiyaçlarında bu şart aranmayabilir. d) Yedek subay ve yedek Askerî

memurluk hizmet kadrolarından hangilerinin kilit mevkii olarak ertelenme yeri

sayılacağı ve erteleme ile ilgili işlerin yürütülme şekilleri Genelkurmay Başkan-

lığının göstereceği lüzum üzerine Milli Savunma Bakanlığınca teklif edilecek ve

Bakanlar Kurulunca hazırlanacak bir yönetmelikle tespit edilir’.

100

1111 sayılı Kanunun 26’ncı maddesinin 22.5.2012 tarihinde 6318 sayılı Kanunla de-

ğişik 1’nci fıkrasında bir takım mazeret nedenlerine yer verilmiştir. Fıkra hükmü

şöyledir: ‘Çağrılan kişiler, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası bulunan kimliğini

ve öğrenim durumlarını gösterir belgeler ile birlikte yurt içinde askerlik şubelerin-

de, yabancı ülkelerde ise bulundukları yerin elçilik veya konsolosluklarında bizzat

bulunmaya mecburdurlar. Bizzat bulunamayacak derecede hastalık veya engelli

olanlarla, hükümlü, tutuklu veya lise veya yükseköğrenimde olup henüz okullarını

bitirmemiş olanlar hastalıkları veya engellilikleri hakkında usulüne uygun rapor

veya okumakta oldukları okuldan verilmiş veya elçilik veya konsolosluklardan

onaylı öğrenim durumlarını gösterir belge göndermeye ve hükümlülük veya

tutuk-

luluklarının nedenini bildirmeye, askerlik şubeleri ve elçilik veya konsolosluklar da

bu husustan haber verilmiş olsun olmasın ihtiyar meclis ve heyetlerinden ve sair

kişilerden ve ilgili kurumlardan yapılacak işlemleri sormaya ve askerliklerini bu

sorgu neticesine ve muayenelerine göre kararlaştırmaya mecburdurlar’.

101

Bu konuda ayrıntılı açıklamalar için bkz.Çelik, s.36-39.