

16
Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü Bakımından Devletlerin Pozitif Yükümlülüğü
seksüellerin hukuki statüsünü resmen tanımak, AİHS kurallarını ev-
lat edinme prosedürüne veya daha geniş bir şekilde aile hukukuna
vb. dâhil etmek gibi alınması gereken aslında esasi yükümlülüklerdir.
Usulü yükümlülükler kişilerin daha iyi bir şekilde korunması için iç
hukuk prosedürlerin düzenlenmesini gerektiren ve nihayetinde hak-
ların ihlâllerine karşı yeterli hukuk yollarını öngören yükümlülükler-
dir. Bu durum (haklarının ihlâl edildiğini ileri süren) bireylerin etkili
bir soruşturma hakkının ve daha geniş bir bağlamda, devletin hem
etkili hem de caydırıcı cezai mevzuat çıkarmak gibi görevine karşı bir
arka plan sağlamaktadır.
16
Pozitif yükümlülükler alanı içinde, şekli ve esasi yükümlülükler
birbirini tamamlayıcı niteliktedir. Usulü garantiler, devletlerin iradesi
üzerinde küçük bir bozucu etki yapmasının yanı sıra, bireye asgari bir
garanti sağlama avantajına da sahiptir. Esasi yükümlülükler ise, usulü
garantilere anlam kazandırır ve bazen tamamlayıcı rol oynayarak onu
daha ileri bağımsız bir yükümlülüğe dönüştürür.
17
(c) Pozitif Yükümlülüklerin Yatay Etkisi
İnsan hakları hukuku sistematik olarak genelde bireyi devlet mü-
dahalesinden koruma üzerine şekillenmiş bir alandır ve bu açıdan
da ana odağını devlet-birey ilişkisi oluşturur. Devlet-birey arasındaki
münasebet dikey bir ilişki şeklinde vuku bulur.
Pozitif yükümlülük kavramı yukarıda aktarıldığı üzere devletle-
rin kendi hâkimiyetleri altında bulunan kişileri koruma görevleri üze-
rine oturmaktadır. Bu bağlamda gerçek bir korumanın sağlanabilmesi
ancak klasik dikey ilişki kuramının aşılarak AİHS’te güvence altına
alınan hakların bireyler arasındaki ilişkiler açısından da devletler ta-
rafından etkin bir şekilde uygulanabilir olmasını sağlama yükümlü-
lüklerinin varlığı durumu söz konusu olabilecektir.
AİHS’in kapsamının bireyler arasındaki özel ilişkileri kapsayacak
şekilde genişletilmesi yönündeki genel eğilim “
yatay etki
”nin varlığını
doğurmuştur. Burada devletler, özel kişiler arasındaki ilişkiye dolaylı
da olsa etkide bulunmak üzere üçüncü bir kişinin davranışına engel
16
Ibid., s.16-17.
17
Cordula Dröge, Positive Verpflichtungen der Staaten in der Europaischen Mens-
chenrechtskonvention, Berlin, Springer Verlag, 2003, s.389.