Previous Page  414 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 414 / 545 Next Page
Page Background

KÜRESEL DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE

ÇOCUK İŞÇİLİĞİ: ULUSLARARASI VE ULUSAL

YASAL DÜZENLEMELER

VE AMPİRİK GÖSTERGELER

CHILD LABOUR IN TURKEY AND GLOBAL WORLD:

INTERNATIONAL AND NATIONAL LEGISLATIONS AND

EMPIRICAL INDICATORS

Yavuz YAYLA

*

Özet:

Özellikle uluslararası ekonomik ilişkilerin çok geliştiği

küresel bir Dünya’da kalkınma yolundaki bir ülke için gelecek nesile

yani çocuklara yapılacak toplumsal-kültürel-ekonomik yatırımlar çok

önemlidir. Oysa çocuk işçiliği toplumların dokusuna zarar verebilir

ve güçsüzleştirebilir, hatta ekonomik büyüme ve yoksulluğun azaltıl-

ması için gerekli insan sermayesini yok edebilir.

1

Bu nedenle ekono-

mik ve her türlü sömürüye tabi kalan, ağır çalışma koşullarına itilen

ve hatta sadece oyun oynaması gereken çocukların sadece çalışma

sürecine itilmesi çocukların ruhsal ve fiziksel olarak gelişmesini en-

gellemekte ve söz konusu toplumun geleceği büyük bir tehlike altına

girmektedir.

Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO), 2002 yılında 12 Haziran gü-

nünü “Çocuk İşçiliği ile Mücadele Günü” olarak kabul etmiştir. Dün-

ya üzerinde tehlikeli ve kötü işlerde çalışan milyonlarca “saflığın ve

kusursuzluğun simgesi olan”

2

çocuğun durumlarına dikkat çekmek

üzere her yıl 12 Haziran’da, önceden belirlenen farklı bir temayla ço-

cuk işçiliğinin ve sömürüsünün önlenmesi amacıyla toplumsal duyar-

lılığı geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılmaktadır. Çocuk işçiliği ve

çocuk haklarına yönelik bu duyarlılık Dünya genelinde 12 Haziran ve

ülkemiz özelinde 23 Nisan Çocuk Haftası ile sınırlı kalmakta, yılın geri

kalan günlerinde çalışan çocuklar yine gündem dışına itilmektedir.

Biz bu çalışmada Dünya’da ve Türkiye’de çocuk istihdamına ve

çocuk işçiliğine yönelik uluslararası ve ulusal yasal düzenlemelere ge-

nel hatlarıyla değindikten sonra konuyla ilgili ampirik verileri ortaya

koymaya çalışacağız. Bu bağlamda da öncelikle tehlikeli ve sömürü-

ye dayalı çocuk işçiliğine derhal son verilerek, çocukların oyun ve üc-

retsiz eğitim haklarına kavuşturularak bilgi ve yeteneklerinin gelişti-

rip toplumsal yaşama özgüvenleri gelişmiş bireyler olarak katılmaları

gerektiği vurgulanacaktır.

*

Dr., Ondokuz Mayıs Üniversitesi İİBF İktisat Bölümü

1

ILO, Marking Progress Against Child Labour: Global Estimates and Trends 2000-

2012, Geneva, 2013, s. 12.

2

Rona Serozan, Çocuk Hukuku, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2005, s. 304.