

417
TBB Dergisi 2017 (128)
Yavuz YAYLA
denin 1. fıkrasının atıf yaptığı ve “Yetkili makam gerektiğinde, varsa
ilgili işveren ve işçi örgütlerine danıştıktan sonra özel ve önemli uy-
gulama sorunlarının çıktığı sınırlı istihdam ve çalışma kategorilerini
bu sözleşmenin uygulama alanı dışında tutabilir.” şeklinde düzenle-
nen 4. madde ile “Yetkili makam, varsa ilgili işçi ve işveren örgütleri-
ne danıştıktan sonra, Sözleşmenin 2. maddesinin öngördüğü çalışma
ya da istihdam yasaklarına sanatsal faaliyetlere katılma gibi amaçlar
için münferit çalışma izinleri vermek suretiyle istisnalar getirebilir.”
biçimde yazılan 8.madde böylece en başta belirlenen 15 yaş sınırına
daha aşağı yönde esneklik sağlanabileceğini öngörmektedir.
Ülkemizde 27.06.2001 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak
yürürlüğe giren 17.06.1999 tarihli ve 182 Sayılı ILO En Kötü Biçim-
lerdeki Çocuk İşçiliğinin Yasaklanması ve Ortadan Kaldırılmasına
İlişkin Acil Eylem Sözleşmesi’nin 2. maddesi “Sözleşmenin amaçları
bakımından ‘çocuk’ terimi 18 yaşın altındaki herkese uygulanır.”
13
şeklindedir. Sözleşmenin amaçları bakımından “en kötü biçimlerdeki
çocuk işçiliği”nin söz konusu olduğu faaliyet alanları ise şu şekildedir:
“çocukların alım-satımı ve ticareti, borç karşılığı veya bağımlı olarak
çalıştırılması ve askeri çatışmalarda çocukların zorla ya da zorunlu
tutularak kullanılmasını da içerecek şekilde zorla ya da mecburî ça-
lıştırılmaları gibi kölelik ve kölelik benzeri uygulamaların tüm biçim-
lerini; çocuğun fahişelikte, pornografik yayınların üretiminde veya
pornografik gösterilerde kullanılmasını, bunlar için tedarikini ya da
sunumunu; çocuğun özellikle ilgili uluslararası anlaşmalarda belir-
tilen uyuşturucu maddelerin üretimi ve ticareti gibi yasal olmayan
faaliyetlerde kullanılmasını, bunlar için tedarikini ya da sunumunu;
doğası veya gerçekleştirildiği koşullar itibariyle çocukların sağlık, gü-
venlik veya ahlaki gelişimleri açısından zararlı olan işi kapsar.”
14
Çocuk işçiliğinin uluslararası düzeyde de yakından takip edilme-
si gereken bir konu olarak gören ILO, 1991 yılından itibaren bu konu
ile ilgili olarak çalışmalara başlamış ve 1992 yılında “Çocuk İşçiliği-
nin Sona Erdirilmesi Uluslararası Programı (IPEC)”nı başlatmıştır.
Türkiye’nin de ilk imzacılarından olduğu IPEC iki farklı hedef belir-
lemiştir; uzun vadeli asıl hedefi çocuk işçiliğine son vermek, kısa ve
13
ÇSGB, a.g.e., s. 300.
14
ÇSGB, a.g.e., s. 300.