

421
TBB Dergisi 2017 (128)
Yavuz YAYLA
Popüler algılamalar ve yerel gelenek ve görenekler
(iyi niyetli
bile olsa) çocuk işçiliğinde önemli bir rol oynamaktadır.
27
Örneğin:
- işin (çalışmanın) çocuğun karakterinin oluşumu ve becerilerinin
gelişiminde yararlı olduğu düşünülmektedir;
- geleneksel olarak, çocuklardan ebeveynlerin izinden giderek
belli bir ticareti erken yaşta öğrenmeleri ve deneyim kazanmaları bek-
lenmektedir;
- gelenekler, fakir aileleri sosyal gereklilikler veya dini etkinlikler
için ağır borç batağına iterken,
aileler borçlarını ödemek için çocuklarının
çalışmalarına güvenmektedirler
. Çocuk işçiliğinin en kötü biçimlerinden
biri olarak kabul edilen
prangalı emek
olgusu fakir ailelerin bu tür bas-
kılara karşı korunaksızlığı nedeniyle hala büyük ölçüde yaygındır;
- yaygın görüşe göre
kız çocukları erkeklere göre eğitime daha az ihti-
yaç duymaktadır.
Bu olgunun pratikteki yansıması ise kız çocuklarının
okuldan erken yaşta alınmalarına ve ev içi işlerde çalışmalarına, ulu-
sal istihdama katılmalarına veya sex işçisi olarak satılmalarına neden
olmaktadır;
Çocuk işçiliği o kadar derinden yerel gelenek ve alışkanlıklara
yerleşmiş olabilir ki ne ebeveynler ne de çocuklar bu durumun çocuk-
ların çıkarlarına aykırı ve yasadışı olduğunu fark edebilirler.
Büyük aileler
in çocuklarının küçük ailelere göre bir işte çalışma-
sı daha yüksektir çünkü açıkça
ailenin geliri büyük aileyi destekle-
mek için oldukça yetersizdir
.
138 Sayılı ILO Asgari Yaş Sözleşmesi tarafından da çocuk emeği-
nin kullanımında ülkenin ekonomisi yanında eğitim olanakları yete-
rince gelişmemiş ülkeler ifadesi
28
e
ğitimin
mevcudiyeti ve kalitesinin
en önemli faktörlerden birisi olduğunu belirtmektedir. Örneğin
29
:
- pek çok topluluk yeterli okul olanaklarına sahip değildir;
- hatta okullarda verilen eğitim bulunsa bile çocuklar tarafından ge-
nellikle algılanmamaktadır. Birçok aile için eğitim kolayca ulaşılabilecek
27
ILO, a.g.e., s. 24.
28
ÇSGB, a.g.e., s. 227.
29
ILO, a.g.e., s. 26.