Previous Page  422 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 422 / 545 Next Page
Page Background

421

TBB Dergisi 2017 (128)

Yavuz YAYLA

Popüler algılamalar ve yerel gelenek ve görenekler

(iyi niyetli

bile olsa) çocuk işçiliğinde önemli bir rol oynamaktadır.

27

Örneğin:

- işin (çalışmanın) çocuğun karakterinin oluşumu ve becerilerinin

gelişiminde yararlı olduğu düşünülmektedir;

- geleneksel olarak, çocuklardan ebeveynlerin izinden giderek

belli bir ticareti erken yaşta öğrenmeleri ve deneyim kazanmaları bek-

lenmektedir;

- gelenekler, fakir aileleri sosyal gereklilikler veya dini etkinlikler

için ağır borç batağına iterken,

aileler borçlarını ödemek için çocuklarının

çalışmalarına güvenmektedirler

. Çocuk işçiliğinin en kötü biçimlerinden

biri olarak kabul edilen

prangalı emek

olgusu fakir ailelerin bu tür bas-

kılara karşı korunaksızlığı nedeniyle hala büyük ölçüde yaygındır;

- yaygın görüşe göre

kız çocukları erkeklere göre eğitime daha az ihti-

yaç duymaktadır.

Bu olgunun pratikteki yansıması ise kız çocuklarının

okuldan erken yaşta alınmalarına ve ev içi işlerde çalışmalarına, ulu-

sal istihdama katılmalarına veya sex işçisi olarak satılmalarına neden

olmaktadır;

Çocuk işçiliği o kadar derinden yerel gelenek ve alışkanlıklara

yerleşmiş olabilir ki ne ebeveynler ne de çocuklar bu durumun çocuk-

ların çıkarlarına aykırı ve yasadışı olduğunu fark edebilirler.

Büyük aileler

in çocuklarının küçük ailelere göre bir işte çalışma-

sı daha yüksektir çünkü açıkça

ailenin geliri büyük aileyi destekle-

mek için oldukça yetersizdir

.

138 Sayılı ILO Asgari Yaş Sözleşmesi tarafından da çocuk emeği-

nin kullanımında ülkenin ekonomisi yanında eğitim olanakları yete-

rince gelişmemiş ülkeler ifadesi

28

e

ğitimin

mevcudiyeti ve kalitesinin

en önemli faktörlerden birisi olduğunu belirtmektedir. Örneğin

29

:

- pek çok topluluk yeterli okul olanaklarına sahip değildir;

- hatta okullarda verilen eğitim bulunsa bile çocuklar tarafından ge-

nellikle algılanmamaktadır. Birçok aile için eğitim kolayca ulaşılabilecek

27

ILO, a.g.e., s. 24.

28

ÇSGB, a.g.e., s. 227.

29

ILO, a.g.e., s. 26.